Här samlas alla artiklar relaterade till Filmstaden, Sveriges största biokedja.
Medier
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och en nedgång på reklammarknaden väntas i år. Säljcheferna på Schibsted, Bonnier News, Clear Channel, TV4 och Filmstaden berättar hur de förbereder sig för – och tänker navigera – under den tuffa ekonomiska tid som ligger framför oss.
Rörligt
Två år av pandemi och stigande elpriser har påverkat biografernas ekonomiska stabilitet. Till vintern riskerar dessutom föreställningarna att bli färre, enligt Svenska Bio. Filmstaden om: ✓Återgången efter pandemin ✓Konkurrensen från streamingaktörerna ✓Elkrisen.
Marknadsföring
Filmstaden lanserar mobilspel och öppnar därmed en ny annonsyta för varumärken. Tillsammans med advergamingbolaget Flarie ska de utveckla spel för att till en början stärka sitt eget varumärke – och i förlängningen andras.
Rörligt
Skärpta restriktioner slår återigen mot biograferna. Filmstadens marknadschef Carolin Högmyr kallar pandemin för ett experiment i realtid för bolaget, men ser positivt på året: ”Många starka premiärer och utveckling bakom kulisserna ger oss vind i seglen”, säger hon.
Digitalt
Biokategorin har procentuellt sett drabbats hårdast av coronapandemin. Under flera månader har medieinvesteringarna varit lika med noll. Men från och med 1 juni öppnas Filmstadens dörrar igen. Försäljningschefen Leslie Marsden är dock försiktig med att ge någon prognos över efterfrågan.
Dagspress
Om IRM:s prognos stämmer kommer 2020 att gå till historien som ett år då medieinvesteringarna backade med 4,5 miljarder kronor. Men fallet är ändå mindre än väntat och medierna tror på återhämtning 2021.
Rörligt
Årets viktigaste period för bio står för dörren. Hittills har mediekategorin lyckats öka sina investeringar trots tuff konkurrens från streamingtjänsterna. ”Den största konkurrensen handlar om människors tid”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. ✓ Experternas dom: styrkor och svagheter med bio ✓ Framtida utmaningar ✓ Nya annonsformat.