Allt om Facebook. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Facebook.
Analys
Att fokusera mer på direkttrafik är bara början på en ny trend. Publicister behöver bredda sig ännu mer, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal, och konstaterar att mediehusen även behöver gå utanför publicistiken.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Analys
Även om inte den höga inflationen är ett problem för dagspress och tidskrifter just nu, så gäller det att förbereda sig på vad som komma skall. Allt för att bli konsumenternas förstaval, skriver medieanalytiker Thomas Baekdal.
Dagspress
TU har börjat bygga en organisation för att ta betalt av techjättarna, trots att Sverige segar med att införa EU:s upphovsrättsdirektiv. Tilltänkt chef är Expressens förre vd Bengt Ottosson. ”Vi ser över hur vi ska arbeta med frågan”, bekräftar TU:s vd Johan Taubert.
Analys
När Youtube, Twitter och Facebook stängt dörren för konspiratörer frodas desinformationen på obskyra sajter som Bitchute och Odysee. I veckans spaning från Nicklas Hermansson skriver han om högerextremisternas sajter som granskats av Reuters. Dessutom tipsar han om veckans omslag, AI-flopp, Gen-Z-satsning, poddsatsning, elda för kråkorna-satsning samt undersökning.
Digitalt
De senaste fem åren har Facebook investerat över 100 miljoner kronor för att öka säkerheten och integriteten på plattformen. Sveriges sannolika intåg i Nato har däremot ökat risken för koordinerade utländska påverkanskampanjer. ”Men förhoppningsvis slipper vi se det”, säger Janne Elvelid, policychef på Meta i Sverige och Finland.
Digitalt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Digitalt
Svenskarnas medieanvändning uppgår till närmare 7 timmar per dag. Rörlig bild når flest, bilradio är det vanligaste sättet att lyssna på radio och sociala medier är större än både radio och dagspress. Här är höjdpunkterna från Mediebarometern.
Digitalt
Alltfler sociala medier-jättar förbjuds i Ryssland. Samtidigt tillåter regimen fortfarande Youtube att verka i landet. Något som inte är okomplicerat enligt sociala medier-experten Anton Andersson: ”En ytterst svår balansgång”.
Analys
En månad och 700 000 kronor – så blev högersajten mer populär än Washington Post på Facebook. Dessutom: SXSW tillbaka (och kritiserat), Clubhouse hänger kvar i Ryssland och hundratals år av tittarnas liv sparas på Netflix.
Digitalt
Cecilia Sundström beskriver jämställdhet- och mångfald som hjärtefrågor. Men när hon började på Meta i höstas hårdrapporterades det om att Instagram fick unga tjejer att må dåligt: ”Jag har själv en tonårsdotter och funderade mycket på de här frågorna innan jag skrev på för Meta”, säger hon.
Digitalt
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.
✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Analys
Publicister måste hitta ett sätt att förvandla sitt mest värdefulla fokusområde till något som inte bara är en länk eller en del av allt annat på en plattform, skriver Thomas Baekdal i årets sista analys som blickar framåt mot kommande utmaningar.
Rörligt
Dagens Media kartlägger 229 mediechefers inkomstutveckling under 2020.
✓ Telia-effekt på TV4-chefernas inkomster
✓ Majoriteten av cheferna ökar
✓ Bonnier vs Schibsted
✓ Utomhuschefernas utveckling
✓ Globala jättarnas inkomster ökar
Digitalt
Pandemiåret 2020 blev ett år då adtechbolagen minskade sina intäkter, visar Dagens Medias stora bokslutskartläggning. Men det ser inte enbart mörkt ut, för samtidigt förbättrar majoriteten av bolagen sitt rörelseresultat.
Digitalt
Idag, tisdag, fattade Europaparlamentets utskott beslut om den nya lagen DSA. Nu återstår bara den formella omröstningen i plenum för att lagen ska bli verklighet. ”Det här är den viktigaste uppdateringen av internetlagarna på 20 år”, säger Arba Kokalari (M), ledamot i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd.
Analys
Nicklas Hermansson har lusläst Axios analys över de mest populära kontona på sociala medier – här är hans fem viktigaste lärdomar. Dessutom tipsar han om ”Veckans must-see” på temat hur internet har förändrat journalistiken.
Analys
Den här veckan plockar Nicklas Hermansson guldkornen ur Wall Street Journals sammanställning över experter som uttalar sig om hur vi ska lösa problemen med de sociala plattformarna. Det och mycket mer veckans fredagsspaningar.
Digitalt
I över två veckor var Facebookgruppen ”Economista – kvinnor som gillar aktier och privatekonomi”, nedstängd: ”Skrämmande, och en märklig form av censur” säger Pingis Hadenius, som inte fått veta varför gruppen stängts. När Dagens Media hör av sig till Facebook öppnas gruppen igen.
Digitalt
Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.
Digitalt
90-talisterna är de flitigaste användarna av sociala medier, och för unga fortsätter plattformarna att vara främsta nyhetskällan. Facebook fortsätter dominera på daglig basis, och är enda tjänsten som har ökat i användande sedan förra året – bland vuxna.
Digitalt
Sociala medier-landskapet är inte i dag vad det en gång var. Småbolag och viralsajter har vuxit upp till nätjättar med global makt, vilket får stora effekter för den traditionella mediebranschen. Under förra veckans temavecka djupdök Dagens Media i hur. Här hittar du samtliga artiklar.
Digitalt
Den tidigare amerikanske presidenten Donald Trump missbrukade sociala medier till den grad att han portades från både Facebook och Twitter. Falska påståenden, trollfabriker och Cambridge Analytica-skandalen kastar en skugga över politikens möjligheter på sociala medier. Och nästa år är det val i Sverige. ”Politiker har inte på något sett fri lejd”, säger Janne Elvelid, policyansvarig på Facebook i Sverige.
Digitalt
Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat.
Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.
Digitalt
Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.
Dagspress
Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.
Digitalt
Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.
Digitalt
Facebook har gått från ett litet och rörigt bolag till ett av världens mäktigaste. Sverigechefen Sam Rihani har varit med på resan i tolv år. För Dagens Media berättar han om ✓ Storslagna visionen om Metaverse ✓ Konkurrensen med Tiktok ✓ Största utmaningarna framåt.
Digitalt
Det blir spännande att se om Facebook lyckas med sina bankplaner och en shopping som lyfter, menar Sociala medier-experten Deeped Niclas Strand. Tillsammans med Kulturchefen Karin Olsson, sociala strategen Karin Winther samt digitala sociologen Simon Lindgren siar han om Metaverse, splittring och videobonanza på de sociala plattformarna.
Digitalt
Uppkomsten av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Tiktok har fått stora effekter på såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Samtidigt har plattformarna blivit en arena för trollfabriker och spridandet av fake news. I dag drar Dagens Medias temavecka om sociala medier igång.
Digitalt
Mycket har hänt sedan sociala medier-nätverkens genombrott i början av 2000-talet. Deras existens påverkar såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Men hur har utvecklingen sett ut och vilken roll kommer nätverken spela framåt? Det ska Dagens Media grotta ned sig i nästa vecka.
Digitalt
Facebook kan enkelt nedprioritera innehåll som får unga tjejer att må dåligt, men då minskar den tillbringade tiden på plattformarna. Det vill varken Facebook eller annonsörerna, menar Emma Blom. Sveriges Annonsörer däremot, menar att frågan är prioriterad.
Digitalt
Facebook-universumet drabbades av stora störningar under måndagen. Facebooks, Whatsapps, och Instagrams användare hade stora problem att använda tjänsterna. Nu tror experter att Facebooks försvann från internet i samband med en uppdatering.
Digitalt
Facebooks AI trålar det sociala nätverket i jakt på reklam som försöker profitera på coronapandemin. Nu vittnar digitala marknadsförare om att annonseringen på Facebook blir lidande eftersom roboten kan blanda ihop dem med oseriösa aktörer. ”Facebooks robotar är trubbiga och oförlåtande”, säger Alexis Barnekow, vd på Chatflights.