Allt om Egmont. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Egmont.
Tidskrifter
Snabbt fallande upplagor och svårigheter att hitta en digital affär har gjort att tidskrifternas intäkter rasat. En följd har blivit stora organisationsförändringar på flera håll. Dagens Media synar hur tidskrifternas styrelser och ledningsgrupper ser ut i dag.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Tidskrifter
Från och med nu sitter Story House Egmonts medieverksamhet, Ingager och e-handelsbolaget Royal Design i gemensamma lokaler i Garnisonen i Stockholm. Förhoppningen är att det ska leda till mer kunskapsutbyte mellan affärsområdena. Vd Per Kjellander om: ✓Syftet med flytten ✓Lågkonjunktur ✓Tillväxtstrategi ✓Papperspriserna ✓Bonniers bud på Readly.
Tidskrifter
Rysslands krig mot Ukraina, den finska pappersstrejken och regeringsskiftet är några av de viktigaste branschhändelserna under 2022, enligt Estelle Ejdeholm, publisher/förlagschef på Story House Egmont.
Tidskrifter
Trots att tidskriftsbolagen är hårt pressade redovisar flera växande intäkter, bland dem Aller, Egmont och BBM. Det visar Dagens Medias kartläggning av 40 bolags ekonomi. Per Kjellander, vd på Story House Egmont, om: ✓ Försäljningen av annonser och tidskrifter ✓ Utvecklingen inom ”media”, ”e-commerce” och ”agencies” ✓ Omvärldsläget.
Tidskrifter
Papperskrisen fortsätter att drabba Europa. Svårigheter på energimarknaden och ökade råvarukostnader kan leda till att svenska förlag och utgivare tvingas minska sitt innehåll, visar en ny rapport av Sveriges Tidskrifter. ”Det är allvarligt och jag befarar att det drabbar läsarna för mycket”, säger Lina Hedenström, vd på NTM.
Analys
Den senaste tiden har jag hört vitt skilda bud om hur det går för tidskrifterna i Sverige. ”Lösnummerförsäljningen går så dåligt att flera förlag helt enkelt tänker sluta med detta”, säger den ena. ”Flera av våra titlar har ökat i både omsättning och resultat”, säger den andra. Vem av dessa personer har rätt? Troligen båda.
Tidskrifter
Pappersstrejken i Finland drar ut på tiden vilket påverkar svenska mediehus. På Egmont och Aller har man behövt trycka på annat papper och se över omfånget. Dessutom hotar en aviserad transportstrejk i Finland. Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld flaggar nu för att den sammantagna situationen på pappersmarknaden kan leda till färre utgåvor och i värsta falla nedlagda titlar.
Tidskrifter
De största tidskriftsbolagen har tappat 24 procent av intäkterna på fem år. Dagens Media kartlägger tidskriftsbranschens resultat år för år. Dessutom: Egmont Story House vd Per Kjellander om: ✓ nya organisationen ✓ utmaningarna ✓ fusionerna.
Tidskrifter
Estelle Ejdeholm är ny förlagschef och publisher för Story House Egmonts medieverksamhet i Stockholm. För Dagens Media berättar hon om affärsutvecklingen och den strategiska planen framåt för de varumärken hon är ansvarig för.
Dagspress
DEL 3. Hur blir svenska mediebranschen som arbetsplats framöver? Flexibilitet är nyckeln till framgång, och ”distance first”-kultur är nästa steg, tror man inom Nent och Publicis Groupe. På Story House Egmont ser man arbetsmiljön som den viktigaste och mest utmanande frågan – medan Stampen pekar på innovationen.
Analys
Börsen fortsätter att gå som tåget, inte minst tack vare tech-aktierna. Men ett undantag är den digitala tidskriftstjänsten Readly, vars börsvärde mer än halverats sedan toppkursen i januari i år. Det börjar bli dags för Readly att ta ett större grepp om tidskrifternas digitalisering genom att köpa ett hyggligt stort förlag, skriver Dagens Medias kolumnist Anders Malmsten.
Tidskrifter
Mediebolagens eventverksamhet drabbades hårt när coronapandemin slog till för drygt ett år sedan. Men till hösten planeras det återigen för fysiska event, även om mediehusen är avvaktande. ✓Egmont kör golftour redan i sommar ✓Inga fysiska event hos IDG i år ✓Hybridevent i första hand för Bonnier ✓Uteblivna deltagarintäkter för Aller Media
Mediebyråer
Dagens Media har tagit del av exempel på vad marknadschefer säger om sina favoritmedier – och pratat med Ragnar Tingström på Scream om vad som sticker ut och är återkommande i undersökningen ”Årets Media 2020”. Och trenden är tydlig: Medierna förser annonsörerna med allt mer underlag och data för lyckade kampanjer.
Tidskrifter
Tidskriftsmarknaden är fortsatt pressad. Dagens Media har kartlagt storförlagens lösningar för att tackla räckvidds- och intäktstappen. Och alla har valt olika strategier.✓Bonniers tre spår för lönsamhet ✓Egmont köper e-handelsbolag ✓Aller Media tror på influencer-affären.
Digitalt
Det är viktigare än någonsin för förlag att driva trafik från och marknadsföra sig på sociala medier. Tiktok och Instagrams Reels pekas nu ut som allt hetare kanaler. Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg och Aller Medias B2B-chef Sara Forssberg ger sin syn på utvecklingen.
Tidskrifter
Café har inlett ett samarbete med Luleåbaserade techbolaget Spotin. Café-läsare kan därmed e-handla kläder genom att klicka på plagg i bilder intill redaktionellt material. ”Vi ser bara uppsidor”, säger chefredaktören Kristofer Steneberg.
Tidskrifter
Dagens Medias stora bokslutskartläggning visar att de flesta stora tidskriftsbolagen minskade sina intäkter under 2019. ✓Aller Medias rekordresultat. ✓Egmont Publishings upplagetapp ✓Offside Press pandemiproblem ✓Journalisten AB:s dubblerade omsättning
Tidskrifter
För såväl Aller medias som Egmonts medarbetare väntar en stegvis återgång till arbetsplatsen i höst. ”Det är viktigt att också träffas fysiskt men självklart på ett covid-19-säkrat sätt”, säger Joakim Romanus, Aller medias hr- och kommunikationsdirektör.
Event/sponsring
Coronakrisen tvingar mediehusen att stuva om rejält bland sina event. IDG, Egmont, Bonnier och Aller Media väljer framför allt att skjuta upp sina event. Men eventverksamheternas lönsamhet kommer att påverkas.
Dagspress
NYA AFFÄRER DEL 4. I hopp om att hitta nya intäkter testar mediehusen en rad nya saker. Men alla initiativ flyger inte. Flera av mediehusen drar i dag slutsatsen att kringaffärerna behöver ta sin utgångspunkt i kärnaffären: journalistiken.
Analysbrevet
Tidningsföretagen gjorde rekordstort annonstapp i fjol + Starkt resultat för Aller Media + Amazons musiktjänst passerar 55 miljoner användare.
Tidskrifter
Till årsskiftet försvinner majoriteten av de tjänster som kapas i Egmont Publishings stora sparpaket. ”Vi gör den här omorganisationen för att klara det kommande året”, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont, till Dagens Media
Tidskrifter
UPPDATERAD. Svenska Golf Digest skrotas. Det eftersom ägaren Egmont, som ger ut tidningen på licens, inte lyckats förhandla ned royaltyavgiften i samtalen med Discovery. ”Det har länge varit tydligt att vi måste få till en förmånligare licens för att kunna fortsätta ge ut tidningen”, säger förlagschefen till Dagens Media.
Medievärldens arkiv
Livsstilsmagasinet King går från 12 till fyra nummer. Det är en del i en omställning till digitalt, där även en sammanslagning av redaktionen med Café är på gång, berättar Kristofer Steneberg, chefredaktör för båda titlarna.
Tidskrifter
Egmont köper upp nätbutiken Outnorth och expanderar sin satsning inom e-handel. "Vi ser det generellt som två separata områden", säger Cato Broberg, e-handelsansvarig på Egmont, om vilka synergieffekter mellan tidskrifter och e-handel man hoppas på.
Medievärldens arkiv
Thomas Eriksson lockades av kombinationen av det publicistiska ansvaret och att driva ett förändringsarbete för att hitta nya intäkter. "Det är ett viktigt uppdrag, både publicistiskt och affärsmässigt", säger han till Medievärlden.