Allt om e-sport. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om e-sport.
Digitalt
Annonsintäkterna har rasat för många traditionella mediebolag under pandemin. Men underhållnings- och spelplattformarna Primetime, Millionmind och Flarie kommer i stället att öka sina intäkter i år. Vad är hemligheten? Dagens Media har pratat med de tre mobilspelsbolagen för att ta reda på hur de lockar till sig annonsörer – och behåller dem.
Digitalt
Gamers och e-sportare växer fram som allt mer intressanta målgrupper att nå. ”Det är inte ett gäng svettiga killar som sitter inne och lanar hela kvällarna”, säger Bailey Kosdal, ordförande i IAB:s task force för gaming.
Tips och inspiration
Rätt genomfört är datadriven marknadsföring det bästa sättet att skapa effektiva, digitala kampanjer. Inte minst i coronatider har förmågan att optimera kampanjerna ofta blivit det som fått ett företag att bära eller brista. Det skriver Jamie Smyth, tillväxtchef på G-Loot.
Digitalt
E-sport når miljoner människor – samtidigt saknas tillförlitlig statistik för annonsörer att utgå från. Det menar MTG som nu tar ett krafttag tillsammans med analysföretaget Nielsen. ”E-sport är en av de största sporterna i världen. Utmaningen är att göra den professionaliserad”, säger Lars Torstensson på MTG.
Marknadsföring
E-sportsbranschen omsätter mer och mer i Sverige, men få ser potentialen i marknaden. Det menar Kunal Chopra, produktägare e-sport på Content Lab, som nu är med och startar Sveriges största e-sportskonferens för marknadsförare.
Allt om Esport
Kappa Bar föddes ur en stark vision och höga mål – företaget skulle bli esportfantastens andra vardagsrum. I åttonde avsnittet av ”Allt om Esport” berättar Klas Bergqvist, ägare av Kappa Bar, om hur man når ut till esportare.
Allt om Esport
Går det att köpa målgruppen ”the unreachables”?
I fjärde avsnittet av podden ”Allt Om Esport” berättar Erica Eliasson, Nordic Marketing Manager på Philips, om hur det gick när teknikjätten aktiverade sig inom e-sport.
Dagens Media Magasin
Esportarna och tv-spelsnördarna blir allt fler – och äldre. ”Vi som växte upp med Amiga- och Nintendokontroller i handen är vuxna nu”, säger Niklas Odén, partner manager på United Screens, som delar med sig av sina bästa tips för att lyckas som annonsör inom segmentet.
Kampanjer
I ett tre år långt avtal går Telia in som partner för gamingeventet Birdie. ”Idag är fredagsmyset för en barnfamilj inte bara ”Idol” utan det kan också vara att man gamear tillsammans”, säger Vahdat Zehtab, ansvarig för konsumentaffären på Telia.
Rörligt
Produktionsbolaget Dobb 2.0 lämnar nu ett samarbete med ESMG-ägda Fantv.se för att satsa på en egen kanal. “Vi vill bygga en långsiktighet och ett värde kring en egen kanal”, säger Anders Nettelbladt, vice vd och producent på Dobb 2.0.
Medievärldens arkiv
Med start på måndag och tre veckor framåt kommer Metros publik att kunna följa tolv e-sportspelares tävlan om ett proffskontrakt – och en plats i det nystartade Gamerz-laget. Satsningen får utrymme såväl i tidningen som i form av rörligt på metro.se.