Dplay är Discovery Networks Swedens annonsbaserade streamingtjänst. Här samlar vi alla artiklar kopplade till tjänsten.
Rörligt
Efter att ha jobbat med tv i Asien, Afrika, Mellanöstern och Europa ska James Gibbons nu driva svenska Discovery. Dagens Media har talat med Nicklas Norrbys efterträdare om att ✓Norden är en region i streamingframkant ✓Synen på lokalt innehåll och sporträttigheter ✓Linjär-tv:s framtid.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Rörligt
Allsvenskan och egenproducerade dokumentärer som den om nya Estonia-fynd har lockat många prenumeranter, enligt Discovery Sverige som dock inte vill gå ut med några siffror. Personaliserade push-notiser om nya avsnitt ger positiv churn-effekt, berättar Discovery Sverige-chefen Carl Waldenor.
Rörligt
Tablå-tv-tittandet har minskat kraftigt sedan 2010. Samtidigt ökar streamandet för varje år. Discoverys Dplay försöker nu dra nytta av utvecklingen – och nyligen gjorde SVT sällskap med TV4 Medias kanaler på plattformen. Målet är att bli en av de tre största streamingtjänsterna i Norden, enligt Discovery-chefen Carl Waldenor.
Rörligt
Under hashtagen #vadvisarni ifrågasattes hur Discovery låter en deltagare i ”Ex on the beach” Danmark skryta om att han har en superkraft som gör att han kan knäcka ryggraden på kvinnor. Nu plockas säsongen ned från Dplay för ”utvärdering”.
Digitalt
AVOD-tjänsterna har hamnat i skuggan av de massiva investeringarna i SVOD. Men även tittandet på de reklamfinansierade tjänsterna ökar. ✓Så mycket ökar AVOD-tittandet ✓Youtube den stora utmaningen ✓Framtiden för TV4 Play
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Rörligt
DEL 3. En bra produktupplevelse är på väg att bli en hygienfaktor. Framöver är det i stället vilket innehåll som erbjuds samt hur väl man lyckas aktivera sina användare som kommer att avgöra, tror Discoverys Sam Ekman.
Rörligt
Han var en nersupen pellejöns i den forna tidens realityvärld. I dag driver han utvecklingen inom rörlig bild som en av Sveriges mest framgångsrika tv-kreatörer. Dagens Media har träffat Kristallen-vinnaren Joakim Lundell för att reda ut vad det är han gör rätt – och ”gammel-tv” fel.
Rörligt
Dplays nya sportpaket-satsning tillsammans med C More beskrivs som en unik möjlighet av Discoverys kommunikationschef Jessica Linman. Och tv-experten Jonas Rydholm Birmé tror det är rätt strategi om de vill skapa en Viaplay-utmanare på sportområdet.
Rörligt
Först stoppade coronaviruset Discovery från att sända Allsvenskan, och nu när spelet väl är i gång får Dplays teknikstrul tittarna att rasa. Nu är hösta prio att lösa problemet, enligt kommunikationsdirektören Jessica Linnman.
Rörligt
MEDIEFAJTEN. SVT tar andel av det digitala tittandet på bekostnad av de kommersiella aktörerna. Samtidigt ökar tittandet totalt sett. Det visar siffror som MMS tagit fram på begäran av Dagens Media. ✓ Avod tappar andelar i både starter och tittartid ✓ Aftonbladets siffror rasar efter regel om autostarter ✓ Medierådgivarnas dom
Rörligt
Förlusttyngda Discovery Networks satsar på digitalt och massanställer. Startup-känsla och teknik i framkant ska locka den bästa arbetskraften. ”Vi har enorma krav på oss”, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör Discovery Networks Sweden.