Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Discovery Networks. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Discovery Networks.
Debatt
Mycket talar för att vinter-OS i Beijing blir en tittarfest med höga ratings för Discovery Group Sweden, som numera innehar tv-rättigheterna. Det finns dock osäkerheter kring cornonapandemin som kan påverka slutresultatet rejält, skriver Adons Anna Karin Wålarö och Kerstin Åström.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Rörligt
PUT:en i linjär-tv ökar för första gången på fem år under 2020, framför allt är det äldre kvinnor som står för ökningen. ✓Storökning för Discovery online ✓Både TV4 och TV4 Play tar andelar ✓Viafree tappar ✓Så står sig Expressen och Playad
Rörligt
DEL 3. En bra produktupplevelse är på väg att bli en hygienfaktor. Framöver är det i stället vilket innehåll som erbjuds samt hur väl man lyckas aktivera sina användare som kommer att avgöra, tror Discoverys Sam Ekman.
Rörligt
Reseprogram, gameshows, reality och true crime är heta tv-trender i höst. Trots ökad brist på content och inställda produktioner i coronakrisens fotspår har branschen hittat nya lösningar, det stod klart under tv-mässan Mipcom i Cannes.
Dagspress
Återigen visar Mediebyråbarometern dystra siffror över fallande annonsintäkter för medierna. Men nedgången är inte lika omfattande som i våras, vilket får Bonnier News, Schibsted, Discovery, TV4 och Clear Channel att trots allt se positivt på hösten.
Digitalt
Dagens Media Arkiv. När nästan all sportbevakning ställs in vinner esporten mark bland mediehusen. Sportredaktionerna vittnar om hur allt fler vill följa vad som sker i datorspelens värld. Ska coronakrisen göra att den omstridda esporten på allvar kommer in i värmen? Dagens Media har diskuterat saken med sju mediehus.
Rörligt
Telekomoperatörerna tar nya kliv in på streamingmarknaden. Både Telia och Com Hem erbjuder numera sina streamingtjänster till alla konsumenter. ”Vi ser att operatörerna nu bearbetar marknaden på ett allt mer aktivt sätt”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Rörligt
Läkarserier, apokalyptiska framtidsskildringar och skruvad tysk karantän-tv. Pandemin sätter just nu sin prägel på tv-kulturen. Samtidigt kämpar branschen för att hålla sig flytande i kölvattnet av krisen. Här är Dagens Medias rapport från ett – typ – inställt MIPTV.
Rörligt
Tittandet på linjär-tv har ökat kraftigt under coronapandemin. Men ökningen sker inte i samtliga målgrupper – och vissa målgrupper fortsätter att lämna linjär-tv. ”Som annonsör behöver man vara medveten om var räckvidden ligger”, säger Amplifis Peter Nilsson.
Rörligt
Tv-tittandet skjuter i höjden i spåren av coronapandemin. Tittandet ökar linjärt, men framför allt digitalt. ✓ TV4:s digitala omställning får en skjuts ✓ Så påverkas PUT:en ✓ Nent och Discovery tappar digitalt
Rörligt
Kanal 5 sände i går en hyllning till Adam Alsing. För Dagens Media berättar innehållsdirektören Axel Eriksson om saknaden. ”Att Adam inte ska finnas bland oss längre är fruktansvärt svårt att greppa”, säger han.
Rörligt
Just nu pågår årsavtalsförhandlingar mellan tv-husen och annonsörerna. Synsam, Max och Telenor efterfrågar mer flexibla lösningar i årsavtalen i stället för att låsa sin budget i stor utsträckning. ”Jag vill kunna agera här och nu”, säger Synsams marknadschef Michael Grimborg.
Rörligt
Tittandet fortsätter att minska i linjär-tv. Samtidigt tappar de kommersiella tv-husen andelar av webbtittandet. ✓ Så mycket minskar tittandet för ”Big five” ✓ Därför är sporten så viktig ✓ Bara SVT tar andelar online.
Rörligt
Programmatiska köp i linjär-tv har blivit allt vanligare i länder som USA och Australien. ✓ Det kommer att krävas av de svenska tv-aktörerna ✓ Så gynnas annonsörerna av programmatiska köp i linjär-tv ✓ TV4 adderar programmatiska element till linjäraffären
Rörligt
Mediebranschen är industrin som aldrig står still. Dagens Media går igenom vad vi har att vänta av de olika medieslagen under 2020. Först ut är rörliga medier ✓ Tv-husen höjer priserna ✓ Avgörande med årsavtal ✓ Gränsen mellan linjär-tv och digitalt suddas ut
Rörligt
Agent Hamilton, gränsöverskridande dejtingshower, Godzilla och dystopisk sci fi, det är några av godbitarna från årets Mipcom i Cannes. När utbudet av produktioner växer lavinartat stavas framtiden samarbete. Samtidigt är nordiska produktioner heta. – Världen är gränslös idag, det finns en helt annan möjlighet för lokalt innehåll att resa globalt, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks.
Rörligt
Båda Nent och Discovery har ansökt om betydligt fler tillstånd att marksända tv från Sverige än tidigare. Båda tv-husen sänder idag från Storbritannien och hotas av Brexit: ”Det kan bli en tight process och vi har förberett för olika scenarion”, säger Discovery Networks kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist.
Rörligt
Tittartappet för linjär-tv accelererar. Samtidigt står det klart att reklamfria streamingtjänster slukar över hälften av svenskarnas onlinetittande. ”Det gör skiftet svårare för aktörer med ett ben i den traditionella affären och ett i online”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Dagens Media Magasin
Efter missnöjet med tv-husens bud på La Liga och Serie A, startade IMG streaming- tjänsten Strive. Nu har den globala rättighetsagenturen även sjösatt linjär-tv, och ligger i utdragna förhandlingar med teleoperatörer. "Effekten av Strive är att vi kan välja en annan väg", säger IMG:s vd Kristian Hysén.
Medier
DAGENS MEDIA MAGASIN. Mätningar av rörlig bild, och då främst onlinevideo, kantas av en rad problem. Transparensen är minst sagt undermålig, och det är oklart om annonser överhuvudtaget ses av konsumenterna. Dessutom låter inte ens jätteaktörerna Facebook och Youtube sig mätas av tredje part.