Allt om Digitalt. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Digitalt.
Dagspress
Tryckeriet på Gotland har tryckt sin sista tidning – så påverkas Gotlands Allehandas och Gotlands Tidningars nyhetsarbete av förändringen. ”En nyhet är en nyhet när vi väljer att berätta den”, säger Mats Pettersson, ansvarig utgivare på Gotlands Tidningar.
Dagspress
Readly går fortfarande med förlust – men minskar den avsevärt från årets första kvartal. ”De prisjusteringar vi gör kommer att vara en viktig del för att ta oss mot lönsamhet”, säger bolagets vd, Mats Brandt, till Dagens Media.
Marknadsföring
Sedan flera år har influencer marketing varit i en starkt uppåtgående trend. Och den ser inte ut att vika enligt första siffror från IAB: ”Det blir en alltmer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin”, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige.
Digitalt
Tidnings- och magasinsappen Readly ökar titlarna för sina läsare. På kort tid har de tagit in flera titlar i bland annat Österrike, Italien och Australien. ”Vi ser en stor aptit för digital läsning”, säger Ranj Begley, Chief Content Officer på Readly.
Mediebyråer
Efter sex år på byrån Carat tar Cecilia Taipale steget vidare till kundsidan. Hon värvas av Max där hon blir ny Head of media. ”Det är perfekt tidpunkt att kombinera den erfarenhet jag besitter med Max mod”, säger hon.
Radio/podd
I en tid då många känner att framtiden rusar emot oss har många svårt att förstå vad det innebär och vad alla buzzwords egentligen betyder. Det vill Henric Smolak och Christian von Essen råda bot på i deras nya bok ”Nu fattar jag”. ”Många känner oro inför framtiden, vi vill visa på vilka enorma möjligheter som växer fram nu”, säger Henric Smolak, värd för podden Under 15.
Dagspress
Svenska Dagbladet vill bli bättre på att bevaka tech – och nå ut till andra målgrupper. Nu lanserar tidningen därför ett nyhetsbrev som går ut varje vardagsmorgon där techintresserade ska få sin fix och material att prata om vid kaffebryggaren på jobbet.
Marknadsföring
På torsdag klockan 11.00 är det premiär för programmet ”Creative Talks”, som Resumé visar i samarbete med Youtube. Några som medverkar är Googles creative director Ben Jones, professor Sara Rosengren och Johan Eghammer, vd på Forsman & Bodenfors.
Digitalt
The Guardian publicerade i veckan en AI-genererad text med rubriken ”En robot skrev hela den här artikeln. Blir du rädd nu, människa?”. Men experter anser att programmet fått för mycket människohjälp för att kunna kalla texten för AI-baserad.
Digitalt
UPPDATERAD: Medieinvesteringarna föll med hela 18 procent i årets andra kvartal, enligt IRM:s senaste mätning. Det är ett större tapp än under den svåra finanskrisen 2008. ”Vi räknar med bättre utveckling under hösten”, säger Madeleine Thor vd för IRM till Dagens Media.
Tips och inspiration
Rätt genomfört är datadriven marknadsföring det bästa sättet att skapa effektiva, digitala kampanjer. Inte minst i coronatider har förmågan att optimera kampanjerna ofta blivit det som fått ett företag att bära eller brista. Det skriver Jamie Smyth, tillväxtchef på G-Loot.
Guide
Ett år av dataanalys och sammankoppling av system var mödan värd för Bluestep Bank. Så gjorde bolaget för att: ✓ Öka sina kvalificerade konverteringar ✓ Få koll på varje investerad annonskrona ✓ Pinpointa rätt målgrupp ✓ Drastiskt minska kostnaden per konvertering.
Digitalt
Snart lanseras en av världens mest hajpade streamingtjänster. Quibi erbjuder tittare korta avsnitt på max tio minuter och backas upp av Hollywood-profiler som Steven Spielberg, Kiefer Sutherland och Guillermo del Toro. Många bedömare tror att tjänsten kan slå stort – även i Sverige.
Dagspress
Konvertering, betalmodeller och framgångstjänster. Dagens Media har pratat med tolv mediehus om den digitala transformationen, vilka metoder som varit lyckokast för dem samt vilka strategier som kommer att bli viktiga framåt.
Blogg
För att vara datadriven måste man mäta rätt saker och tyvärr har många mediehus gått vilse när det gäller data och mätning. Det gäller att gå tillbaka till grunderna och skapa enkelhet för att lyckas, skriver prenumerationsexperten Jonas Åström.
Digitalt
”Is SEO dead?”. Den typen av debatt dyker upp med jämna mellanrum och tycks vara ett populärt ämne att spekulera i. Men varje gång det viskas och ryktas om att SEO skulle ha passerat sitt bäst före-datum visar sig motsatsen. Det skriver SEO-specialisten Jaana Vickhoff.
Blogg
Om en prenumerationsaffär är framgångsrik ökar både volym och churn. ”Förr eller senare kommer avhopp att vara ungefär lika stort som intag. När affären nått dit är det viktigt att förstå att det händer och att nå nästa nivå, skriver prenumerationsexperten och Dagens Medias bloggare Jonas Åström.
Dagspress
Hur många betalande digitala kunder har dagstidningarna? Vilket innehåll konverterar bäst? Och hur ser framtiden ut? Leif Holmkvist har pratat med cheferna på Sveriges sex största dagstidningar om den digitala transformationen av prenumerationsaffären. Först ut är Svenska Dagbladet.
Digitalt
Telenors Kendra Ibsen, Bannerflows Antonia Lindmark, Schibsteds Joakim Flodin och Alexander Lydecker på Bonnier News ger sin syn på vad som krävs för att de nordiska mediehusen ska kunna ta ett större grepp om displayannonseringen, som i år förväntas uppgå till nästan 9 miljarder kronor. ”Nu har kunskapen ökat parallellt med teknikutvecklingen, och man börjar på riktigt se potentialen i displayannonseringen”, säger Kendra Ibsen.
Dagspress
24Journalistik slåss för att starta upp sina nyhetssajter igen. Att koncernen nekades mediestöd är obegriplig för vd:n Jeanette Lindström: ”Det är politikerna som styr medlen, och de har visat hur de prioriterar”.
Debatt
Digitala kampanjer är en färskvara, liksom människors respons på dem. Dagens annonsörer kan själva mäta och analysera resultaten av digital annonsering i stället för att invänta data och resultat från mediebyråerna. Det skriver Bannerflows vd Nicholas Högberg.
Marknadsföring
I år kommer blir det viktigare än någonsin att leverera en personlig kundupplevelse för att nå konsumenterna - att förstå och kunna förutspå vad de redan vet, önskar sig och kräver, menar Salesforce marknadschef Lotta Laurin.
Tips och inspiration
AI-drivna kundtjänster, data och analys samt röststyrning. Digitalbyrån Petra publicerar årligen en lista över de tio viktigaste digitala affärstrenderna som kommer att påverka näringslivet under året som kommer.
Marknadsföring
Del 4 av 4. Dagens Media låter chefer på fyra internationella adtechbolag berätta hur de ser på 2019. Vilka blir de stora trenderna? Sist ut är Nick Morley, som är operativ chef på på Integral Ad Science i EMEA-området.
Experter/tyckare
Popfenomenet Slush är avslutat för 2018, det kanske mest händelserika året inom tech på ett decennium. Ivrigt och förväntansfullt sökte vi oss igenom de neonupplysta hallarna för att studera startup-scenen inom just vår industri - media. Där fanns inte mycket att se, skriver Jacob Lovén och Daniel Weilar.