Allt om Dagens Media. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Dagens Media.
Nyheter
Schibsteds vd, Kristin Skogen Lund, anklagar Dagens Media för avtalsbrott. Det får mig att fundera över hur hon själv är van att behandlas av medier samt hur mediehusets egna journalister förväntas agera i liknande situationer, skriver Dagens Medias chefredaktör och ansvariga utgivare Linnéa Kihlström.
Medier
När kampen om publiken hårdnar väljer allt fler mediehus att spendera allt mer på innehåll och rättigheter. Särskilt tydligt är detta förstås i tv- och streamingvärlden, där svindlande summor är i omlopp. Hur ser motiven och strategierna ut? Svaren får du under Dagens Medias temavecka om innehåll, vecka 43.
Radio/podd
Vad har varumärken att vinna på att investera i ljud? Vilka utmaningar finns med ljudmediet? Under premiären av ”Audio Talks” ägnar vi en hel timme åt att att prata om effekten av ljud. Här kan du se onlineshowen:
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Tidskrifter
Tidskrifterna är outvecklade när det gäller flödena kring digitala prenumerationer, men samtidigt är många digitala erbjudanden fortfarande i sin linda.
✓ Breakit saknar strategi för att behålla prenumeranterna
✓ DI-gruppen drar igång ett projekt för att se över kundresan
✓ Fel utskick går till Dagens Medias abonnenter.
Analys
Det är fan svårt att göra tidning. Det är väl egentligen det enda man behöver ta med sig från – den absolut överbevakade – Bulletin-cirkusen. Och det är faktiskt en viktig insikt, skriver Martin Schori i en analys.
Medier
Fredrik Svedjetun, idag chefredaktör för Resumé och Dagens Media, tar över som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för de ledande bevakarna inom detalj- och dagligvaruhandeln, Market och Dagligvarunytt.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.
Debatt
2020 blev ett år med fler betalande läsare än någonsin, och ett intresse för kvalitetsjournalistik som aldrig tidigare, tack vare pandemi och presidentval. Men 2021 blir något helt annat. Från nystartade Bulletin till lilla Bärgslagsbladet – här är några saker att tänka på, skriver Anna Gullberg i sin nyårskrönika för Dagens Media.
Medier
Ett drygt år har gått sedan Dagens Media lanserade en digital premiumtjänst. Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen. I början av 2021 kan du som prenumerant se fram emot ny funktionalitet, mer analys och guider, samt digitala ”temanummer” om branschens viktigaste utmaningar, skriver chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Blogg
I veckan höjer Tidsam tidskrifternas distributionsavgifter med 2–3 procent. Den som ger ut en tidskrift i Sverige som är beroende av lösnummerförsäljning har då två val: tugga i sig prishöjningen eller lägga ner, skriver mediekonsulten Anders Malmsten i sin blogg på Dagens Media.
Digitalt
Intäktsras för Bauer Media, vinnare och förlorare i Orvesto Näringsliv, Expressen och Aftonbladet i annonssamarbete, och Publicistklubben som rasar mot Sveriges Tidskrifters planerade namnbyte. Det är några av de hetaste branschnyheterna i veckan.
Medier
På fredag klockan 11.00 är det premiär för programmet ”Branding Talks”, som Dagens Media sänder i samarbete med Youtube. Några som medverkar är forskarna Les Binet, Peter Field, Meds CMO Marika Baltscheffsky och Klarnas marknadsdirektör David Sandström.
Tidskrifter
Idag landar en ny utgåva av Dagens Media hos prenumeranterna. Missa inte: ✓Coronakrisens påverkan på branschen ✓Därför har hållbarhet blivit affärskritiskt för mediehusen ✓Martin Gelin om Michael Bloombergs kampanjfiasko
Dagens Media Magasin
I dag landar ett färskt nummer av Dagens Media hos prenumeranterna i vilket vi bland annat tittar närmare på: ✓ Mediehusens kringaffärer ✓ Lärdomarna från testballongerna ✓ Hur Hear ska utmana nätverksbyråerna.
Dagens Media Magasin
Årets första nummer av Dagens Media är här där vi bjuder på djupdykningar i både tv-marknaden och utomhusmarknaden: ✓ Största konsekvenserna efter jätteköpen ✓ Nästa steg på streamingfronten ✓ Tv-kartan ritas om i Sverige ✓ DOOH:s obeträdda mark ✓ Utomhus nya utmanare.
Dagens Media Magasin
I det nya numret av Dagens Media ger vi er en stor special om mediestrategi 2020. Dessutom: ✓ Marknadscheferna om 2020 ✓ Efter turbulenta hösten – branschexperter spår tufft 2020 ✓ Stampen vänder till vinst nästa år ✓ Sex trender – så accelererar du bäst ✓ Metro: rösterna inifrån kraschen.
Blogg
Alla prenumerationsbaserade affärer behöver förr eller senare förstå hur man ska höja sin prisnivå. Motivationen bakom en höjning kan vara spridd. Det finns några faktorer som är viktigare än andra, skriver Dagens Media bloggare Jonas Åström.
Dagspress
I den andra delen av Dagens Medias artikelserie ger universiteten sin syn på att såväl antalet ansökningar som antagninggränserna sjunker på svenska journalistprogram. ”Branschens ständigt negativa bild av situationen kan verka avskräckande”, säger Monica Löfgren Nilsson, prefekt vid JMG.
Dagspress
Dagens Media skildrar journalistkrisen i en ny artikelserie. I del ett berättar vi om raset i antalet sökande och den sjunkande antagningsgränsen för sju kandidatprogram i journalistik. ”Branschen måste sluta beskriva sig själv som ett katastrofområde”, säger en programansvarig.
Dagens Media Magasin
I det senaste numret av Dagens Media vänder vi oss till annonsörer som har plockat hem sina medieköp. ✓ Mitt i:s vd om framtidsbygget ✓ Det kan röststyrning göra för tv-branschen ✓ AI-drömmen som sprack ✓ Stor enkät om tidningarnas digitala affär.
Event/sponsring
Hur struktureras inhouseavdelningen bäst? Vad ser framtiden ut? Och hur effektiviseras samarbetet mellan inhouse och en extern byrå? Det är några av ämnena som diskuteras när Dagens Media och Resumé för första gången presenterar Inhouse seminariedag den 7 november.
Dagspress
När Fredric Karén kom till Toronto Star vid årsskiftet dök många bilder från det digitala transformationsarbetet på Svenska Dagbladet upp. Så det var bara att kavla ärmarna igen – men den här gången delvis med facit i handen. Dagens Media träffar Fredric Karén på det klassiska redaktionsgolv där ”Alla presidentens män”, världens mest kända journalistfilm, spelades in.
Digitalt
EXPERTEN SVARAR. Emanuel Karlsten och Olle Lidboms podd, Mediepodden, har tidigare finansierats av annonser. I somras ställde de ett ultimatum till lyssnarna – 10 000 kronor i medlemsfinansierng i månaden eller så läggs podden ned.
Radio/podd
Ljudmedierna ökar kraftigt – i både konsumtion och intäkter. Dagens Media samlade representanter från Nent Radio, Mediacom, Bauer Media, Acast och Tele2 för ett samtal om ljudets utveckling, utmaningar och möjligheter. ”Den SEO som finns i dag måste få ett annat typ av språk”, säger Joakim Francke.
Dagens Media Magasin
När allt fler mediehus låser in innehållet i reklamfria zoner sätter det käppar i hjulen för annonsörerna. Hur stort är hotet mot reklamen? Dagens Media har pratat med publicisterna och annonsörerna om hur de ser på den nya annonsmiljö som växer fram.
Medievärldens arkiv
Enligt ett förslag från arbetsgivaren tar Dagens Media över all mediebevakning inom BBM – och Medievärlden upphör som självständig sajt. Det är oklart vad som sker med varumärket och premiumtjänsten. Totalt fyra tjänster försvinner i omgörningen.
Allt om Esport
Det var kris för Arla, ett av Sveriges mest folkkära varumärken, och deras produkt Yoggi Yalla tappade försäljningsvolymer år efter år. I första avsnittet av nya podden Allt om Esport får vi höra hur Arla tog en stor risk för att lösa en stor kris med hjälp av esporten.
Medievärldens arkiv
BBM:s nya affärschef Peter Fellman vill gå tillbaka till en matrisorganisation. Alla titlar utom Fastighetsnytt/Byggindustrin och Privata Affärer berörs av organisationsförändringen som kommunicerades på fredagen och ska sjösättas före sommaren.
Rörligt
DAGENS MEDIA MAGASIN. Nu går online om linjär-tv. Under årets första kvartal är räckvidden för onlinetittandet för första gången lika stor som för linjär-tv. Hur kommer framtidens tv-tittande att se ut? Missa inte Dagens Medias special om framtidens tv. Här är innehållet i Dagens Media nummer 4, 2019.
Tidskrifter
DAGENS MEDIA MAGASIN. Hur förbereder sig annonsörer och byråer inför Amazons intåg på den svenska marknaden? Och hur sökoptimerar man på Amazon? Det är ett par av frågorna som Dagens Media besvarar i nya utgåvan. Dessutom intervjuar vi Swish första marknadschef och tar reda på vilka möjligheter som 5G skapar.
Medier
Det finns en uppsjö ad tech-bolag på den förhållandevis lilla svenska mediemarknaden. Experterna är övertygade om att en konsolidering väntar. Dessutom samlar Dagens Media Coop, Tre, Länsförsäkringar och Tui för diskussion. Här är innehållet i Dagens Media nummer 2, 2019.
Medier
Sveriges mäktigaste marknadsdirektör – Icas Gunilla Asker – i stor intervju om framtiden för reklamsåpan, vad hon lärde sig av tidningskrisen och hur Ica ska möta konkurrensen från Amazon och Google. Här är innehållet i Dagens Media nummer 1, 2019.
Medier
DAGENS MEDIA MAGASIN. Mätningar av rörlig bild, och då främst onlinevideo, kantas av en rad problem. Transparensen är minst sagt undermålig, och det är oklart om annonser överhuvudtaget ses av konsumenterna. Dessutom låter inte ens jätteaktörerna Facebook och Youtube sig mätas av tredje part.
Medievärldens arkiv
I år slår Medievärlden, Dagens Media och Resumé ihop sina evenemang i Almedalen. I den gemensamma trädgården i Visby väntar spännande seminarier för dig som arbetar med medier, marknadsföring eller kommunikation.
Tidskrifter
Dagens Media har bytt ägare – och nu väntar nya satsningar. Bland annat lanseras premiumtjänsten Dagens Media Insikt som ingår i din prenumeration. "Målet är att fördjupa journalistiken ytterligare och bli ännu mer relevant för våra läsare", säger Madeleine Nilsson, redaktör för Dagens Media.