Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi alla artiklar kopplade till det nya coronaviruset (covid-19) som i mars 2020 klassades som en pandemi av Världshälsoorganisationen. Förutom att ett stort antal personer insjuknat, både i Sverige och runtom i världen, har viruset skakat den svenska mediebranschen i grunden. Det genom permitterad personal, minskade reklamköp, inställda evenemang och sporttävlingar samt kringaffärer som haltar.
Rörligt
Mediebranschen, precis som resten av Sverige, brottas just nu med stor sjukfrånvaro till följd av omikron. Dagens Media har pratat med Bonnier News, Schibsted, SR, SVT, TV4, Discovery och Nent om hemmajobb vs kontorsnärvaro samt vilka åtgärder som vidtagits för att säkra produktionen.
Radio/podd
Åtta personer på P4 Västmanland är just nu hemma från jobbet, majoriteten på grund av covid-19. Enligt uppgifter till VLT ska kanalchefen Lasse Eskelind ha struntat i restriktionerna – men själv håller han inte med: ”Det är fel”.
Dagspress
Pandemin och det faktum att vinter-OS hålls i Kina skapar orosmoln kring evenemanget som snart kickar i gång – om allt går väl. Sju svenska mediejättar resonerar kring ansvaret runt att bevaka ett diktatur-OS, medarbetarnas säkerhet – och huruvida man bör resa under härjande smittospridning.
Debatt
Fler verksamheter än någonsin ställer om i sviterna av pandemin och kontakten till kunderna blir allt mer digital. Här presenterar DanAds grundare Peo Persson fem trender som kommer att förändra annonsmarknaden 2022.
Dagspress
Amanda Linds period som kultur- och demokratiminister fick ett plötsligt slut i förra veckan när Miljöpartiet valde att lämna regeringen. Det innebär att hon bland annat inte får slutföra mediestödsutredningen som nyligen drog igång. ”Jag känner en frustration, men jag står helt bakom partiets beslut”, säger Amanda Lind till Dagens Media.
Dagspress
DEL 3. Hur blir svenska mediebranschen som arbetsplats framöver? Flexibilitet är nyckeln till framgång, och ”distance first”-kultur är nästa steg, tror man inom Nent och Publicis Groupe. På Story House Egmont ser man arbetsmiljön som den viktigaste och mest utmanande frågan – medan Stampen pekar på innovationen.
Dagspress
DEL 2. Hybridkontoret ser ut bli det nya normala när mediebranschen kickstartar hösten, och nya arbetssätt mejslas fram på bolag som Storytel och Bonnier News. Dagens Media har undersökt hur tio medieaktörer tänker i bygget av framtidens arbetsplats.
Dagspress
När mediebranschen stämplade in för hösten, var det till en arbetsplats i revolutionerande förändring. Schibstedchefen Mette Krogsrud kallar ”hybridkontoret” för ett paradigmskifte – men det finns många problem kvar att lösa. Dagens Media undersöker hur tio svenska mediebolag resonerar kring kontorets framtid.
Dagspress
Stampen Media ökar intäkterna med 13 procent under årets andra kvartal, men jämförelsen gör mot ett hårt coronadrabbat kvartal. Samtidigt bekräftas att utomhusbolaget Wallstreet Media läggs ner.
Rörligt
Coronapandemin har slagit hårt mot biografkedjorna. Men Peter Fornstam, vd på Svenska Bio, ser nu positivt på hösten: ”Med reservation för obegripliga restriktioner och när de ska fasas ut så ser hösten lysande ut”.
Digitalt
Maria Hedengren drömde om att bli ridlärare, men gjorde karriär i finansbranschen. Numera är hon i mediesektorn som vd på Readly, en app som samlar magasin. För Dagens Media berättar hon om uppväxten med ensamstående mamma, dåliga erfarenheter av härskartekniker, sina raka ledarstil – och när hon var på väg in i väggen.
Rörligt
Pandemin har senarelagt bokningarna när många krogar och barer väntat med att köpa in visningslicenser för sportsändningar från tv-operatören Allente. ”Men nu ser vi ett starkt ökat tryck och efter 1 juli verkar restriktionerna lätta ytterligare”, säger Allentes Maja Wikman Ulrich.
Tidskrifter
Mediebolagens eventverksamhet drabbades hårt när coronapandemin slog till för drygt ett år sedan. Men till hösten planeras det återigen för fysiska event, även om mediehusen är avvaktande. ✓Egmont kör golftour redan i sommar ✓Inga fysiska event hos IDG i år ✓Hybridevent i första hand för Bonnier ✓Uteblivna deltagarintäkter för Aller Media
Rörligt
Både SVT och TV4 har spelat in realitysåpor utomlands under året – trots pågående pandemi. SVT pekar bland annat på låg smittspridning på inspelningsplatsen Malta, medan TV4 likställer inspelningsplatsen med en arbetsplats.
Tidskrifter
Miss Vego är namnet på en ny tidskrift som riktar sig till de som vill äta mer grönt och leva mer hållbart. Produkten är helt annonsfinansierad med en mix av livsstilsbetonade reportage och matinspiration. ”Vi ser ingen risk för sammanblandning med tidningen Vego”, säger medgrundaren Yvonne Gull.
Dagspress
Svenska medier blev inte maktens megafoner under coronapandemin. Men den okritiska hållningen är ändå anmärkningsvärd, skriver journalisten och författaren Lisa Bjurwald som skrivit en rapport om mediernas coronabevakning.
Digitalt
Biokategorin har procentuellt sett drabbats hårdast av coronapandemin. Under flera månader har medieinvesteringarna varit lika med noll. Men från och med 1 juni öppnas Filmstadens dörrar igen. Försäljningschefen Leslie Marsden är dock försiktig med att ge någon prognos över efterfrågan.
Dagspress
I ett utdrag ur sin kommande bok riktar DN:s förra medicinreporter Amina Manzoor kraftig kritik mot tidningens ledning. Peter Wolodarski medger i dag att mer hade kunnat göras för att fånga upp hennes utsatthet, men tillbakavisar samtidigt vissa uppgifter.
Dagspress
UPPDATERAD. En juridisk utredning visar att den Bonnier-ägda danska affärstidningen Børsen delvis har fuskat till sig sitt coronastöd. Nu sparkas fyra. Bonnier News vd Anders Eriksson ser mycket allvarligt på händelsen och har ”svårt förstå agerandet”.
Analys
UR ARKIVET. Clubhouse har tagit mediekonsumenterna med storm, men parallellt växer och frodas flera andra röstbaserade sociala nätverk. Kristin Heinonen redogör för vilka i en analys av voice-only-trenden – och konstaterar att vi kan förvänta oss en kreativ boom inom området för talat innehåll.
Dagspress
Aftonbladets nöjesreporter Torbjörn Ek är en av de få som varit på redaktionen under hela pandemin medan mer än 200 av hans kolleger jobbat hemifrån. ”Arbetet har blivit enormt mycket trögare och konflikter och surdegar har blivit svårare att hantera, lösa och reda ut”, säger han.
Dagspress
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson tror inte att redaktionen kommer att gå tillbaka till det gamla sättet att jobba efter pandemin. ”Det har gått över all förväntan”, säger hon till Dagens Media.
Digitalt
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet, är övertygad om att framtidens journalistik blir mer digital. ”Allt fler kommer att jobba hemifrån på distans och intervjuer och möten kommer att göras via datorn. Min oro är att ännu färre journalister tar sig ut i verkligheten”, säger han.
Rörligt
Uppåt 40 journalister har ibland varit med när Uppdrag granskning-redaktionen haft digitala möten på Teams. Det fungerar för envägskommunikation, men inte för att hålla en levande journalistisk diskussion, menar programledaren Ali Fegan. ”Jag tror inte att vi sett de journalistiska konsekvenserna av pandemin än”, säger han.
Dagspress
Avfolkade redaktioner, reportrar som arbetar från köksbordet och hårt styrda digitala presskonferenser via digitala verktyg. Dagens Media har kartlagt hur pandemin påverkat journalistiken – och vad landets journalister tror om framtiden.
Debatt
Trots att Vetenskapsradions coronarapportering har fällts i Granskningsnämnden verkar intresset att lära sig av sina tidigare misstag litet. Det skriver Marcus Carlsson, en av de 22 forskarna som i fjol kritiserade den svenska coronastrategin på DN Debatt.
Dagspress
Flera nordiska medieföretag vittnar om en rekordhög försäljning av digitala prenumerationer som en följd av coronapandemin. Dessutom har det aldrig betalats ut så mycket pengar i mediestöd någonsin. Det visar en rapport från Nordicom.
Debatt
Gränserna mellan marknadsföring och försäljning mot företag (B2B) och privatpersoner (B2C) håller på att suddas ut i kölvattnet av coronapandemin. Traditionella B2B-företag tvingas hitta nya vägar till kunder och metoderna liknar alltmer B2C. Fram växer i stället Business to Everyone, skriver Adobes Nordenchef Franck Attia.
Tidskrifter
Trots pandemin ökade Privata Affärer sina annonsintäkter med 23 procent under 2020. Och det är främst nativedelen och exklusiva mejlutskick som ligger bakom den positiva utvecklingen. Chefredaktören Per Hammarlund och Mats Rytter, Senior Account Manager, berättar om arbetet bakom.
Strategi och analys
Pandemiåret 2020 skapade ett stort sug efter digitalt innehåll. Streamingtjänster och nyhetssajter slog rekord, samtidigt som oron i världen gav meditationsappar och pussel skjuts. Kristin Heinonen tittar på hur användarnas medievanor påverkades och vad det kan betyda framåt.
Digitalt
Journalisten och tryckfrihetsexperten Nils Funcke ryter till om det han kallar för systematiskt missbruk av regler i syfte att att mörklägga viktiga uppgifter om allt från antal döda och smittade till utbetalning av permitteringsstöd.
Dagspress
Emanuel Karlsten avslöjade ensam Folkhälsomyndighetens dubbelspel och regeringens försök att skriva om historien. Han fick Stora Journalistpriset och kunde varit kaxig, men är rätt snäll mot kollegorna.
Medier
Dagens Medias Jan Scherman och Leif Holmkvist listar tio missar som de anser att medierna har gjort i bevakningen av myndigheternas coronahantering. Allt började redan när Sverige fick sitt första corona-fall den 31 januari.
Dagspress
Hur väl har de svenska medierna bevakat pandemin? Vad har din organisation lyckats bra eller mindre bra med? Hur har myndigheterna skött sig? Det är några av de frågor som cheferna på SR, Aftonbladet, TV4, Expressen, SVT, GP och DN svarar på när Dagens Media fortsätter att syna mediernas hantering av pandemin.
Medier
Intresset för livesändningar är minimalt. Novus ännu opublicerade enkät till mediekonsumenterna visar att 3 procent efterfrågar live. ”Medierna är helt i otakt med folks efterfrågan”, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.
Dagspress
FHM har ett ansvar att påtala, bevaka och möta det som kan vara informationspåverkan. Därför var det, enligt presschefen Christer Janson, rätt att retweeta SR:s granskning av den dolda Facebookgruppen Mewas.
Radio/podd
Kritik mot den svenska coronastrategin leder till hat och hot. Sveriges Radios granskning av Facebookgruppen Mewas är det senaste inslaget. SR:s vetenskapskommentator Ulrika Björkstén medger att det finns en risk att det uppfattas som att SR går FHM:s ärenden.
Dagspress
Myndigheterna har snart passerat 200 presskonferenser under pandemin. Tveklöst svenskt rekord. Men hur har den massiva mängden FHM-sändningar påverkat mediernas möjligheter att genomföra eget självständigt journalistiskt arbete? Dagens Medias Jan Scherman frågar de ansvariga hos SVT, SR, Aftonbladet och Expressen.
Dagspress
Nyhetsreportrarna har inte tillräcklig kunskap för att ställa rätt frågor – och vetenskapsjournalisterna har förlitat sig alltför mycket på FHM. Det anser Lena Einhorn och Joacim Rocklöv som tidigt ifrågasatte den svenska strategin.
Digitalt
Fler än hälften av de tillfrågade marknadsförarna i en färsk rapport uppger att kreativiteten har ökat under pandemin. ”Det är fantastiskt att se att kreativiteten inte gått ned”, säger Nicholas Högberg på Bannerflow, som tillsammans med Digiday står bakom rapporten.
Rörligt
Under hashtaggen #discoveryutmanar har Discoverys säljavdelning dragit i gång en tävling för att skapa pepp inom branschen. ”Det är också ett sätt att stärka gemenskapen bland de anställda”, säger projektledaren Cecilia Hecter, till Dagens Media.
Digitalt
Storytel såg en kraftig ökning av antalet betalande abonnenter under fjärde kvartalet 2020. Direktdialoger med kunder och tydligt lokala erbjudande på varje enskild marknad är viktiga verktyg för att minska churn.
Analys
I dagens digitala värld räcker det inte att bara sälja annonsutrymme. Därför har medieföretagen börjat handla med bilar. Medieanalytikern Lars Herlin analyserar marknadsföringstrenderna bland bilhandlarna.
Dagspress
Mediebranschen och publicister har tagit stora utvecklingskliv under pandemin, inte minst digitalt. Utmaningen blir att fortsätta leverera relevant innehåll när krisen är över – och förfina de nyskapande arbetssätt som den har tvingat fram, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.
Debatt
2020 blev ett år med fler betalande läsare än någonsin, och ett intresse för kvalitetsjournalistik som aldrig tidigare, tack vare pandemi och presidentval. Men 2021 blir något helt annat. Från nystartade Bulletin till lilla Bärgslagsbladet – här är några saker att tänka på, skriver Anna Gullberg i sin nyårskrönika för Dagens Media.
Digitalt
På grund av sitt utbud har Vuxen.se nekats annonsutrymme i flera medier. Men nu börjar sajten, som den senaste tiden tagit en allt tydligare position, släppas in i värmen – vilket märks i trafik och försäljning. Den nordiska marknadschefen Carl-Magnus Öhrstedt om: ✓ Resan ✓ Identitetsarbetet ✓ Framtidsstrategierna.
Dagspress
Coronapandemin har inneburit radikala konsekvenser för det svenska kulturlivet. Med ett nytt publiktak på åtta personer tvingas branschen anpassa sig ytterligare. Fem av landets största kulturredaktioner om: ✓kulturbevakningen under corona ✓säkerheten för medarbetarna ✓de kreativa strategierna.
Dagspress
Mot bakgrund av att smittspridningen av coronaviruset återigen tilltagit väljer Dagens Nyheter att fortsätta låsa upp sajten för nya läsare: ”Det känns viktigt att låta så många som möjligt få del av vår bevakning”, säger chefredaktören Peter Wolodarski.
Dagspress
ANALYS. Finländarna låste in de sjuka, testade och smittspårade. Svenskarna låste in alla födda före 15 mars 1950 och lät resten lulla omkring utan att testa eller smittspåra i hopp om flockimmunitet. Först nu börjar medierna granska strategivalet, skriver Leif Holmkvist.
Dagspress
Reglerna för redaktionsstöd kan slå ut många gratistidningar, trots att de i år släppts in i stödsystemet. ”Det kan bli ett verkligt hårt slag” säger Ann-Louise Kleen, ordförande i Gratistidningarnas förening, som uppvaktat kulturminister Amanda Lind.
Rörligt
Nu ska över 100 personer in i TV4-huset i samband med den rekordlånga sändningen kring USA-valet. Men TV4 fortsätter mörka omfattningen av coronautbrottet: ”Vi har inte haft något större utbrott”, hävdar pr-chefen Mia-Li Hallengren i ett mejl.
Podcast
I det 148:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Strongers grundare Henrik Grundén och Juri Gendelman för att diskutera e-handel, marknadsföring och vägen till att nå en miljardomsättning.
Dagspress
ANALYS. Sveriges och Storbritanniens mediebevakning av coronapandemin skiljer sig fundamentalt, enligt den svenskbaserade brittiske frilansjournalisten Richard Orange: ”Svenska journalister har inte samma yrkesetik”.
Dagspress
Trots ett utmanande år kommer gamla Mittmedia att vara lönsamt 2020. Det säger Mikael Nestius, affärsområdeschef för Bonnier News Local. Och förklaringen är inte främst de statliga stöden – utan stora besparingar inom tryck och distribution, säger han.