Allt om Coop. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Coop.
Mediebyråer
Mediebyråerna upplever ett ökat fokus på prisgarantier och pressade mediepriser i pitcher, och varnar för att det kan drabba annonsörerna negativt. Men det går inte att komma ifrån att priset är viktigt, menar Coop, Lidl och Systembolaget.
Digitalt
DEL 3. På vissa marknader har Synsam pausat kommunikationen helt – men i Sverige är det ”business as usual”. ATG lägger merparten av budgeten på huvudaffären hästspel – och Coop beskriver en verksamhet som går för högtryck: ”Efterfrågan på vår onlinehandel har skjutit i höjden”, säger Marie Wedin.
Marknadsföring
DAGENS MEDIA MAGASIN. Hur mycket ska man lita på sin mediebyrå, hur har annonseringen påverkats sedan 25 maj och hur kommer framtidens marknadsföring se ut när det största räckviddsmediet sakta men säkert dalar? Dagens Media samlar några av landets största annonsörer för att ta reda på svaren.
Marknadsföring
PÅSKLÄSNING. Lotta Lundgren skulle bara göra ett litet gästspel på Coop, nu har det gått ett år. Konceptet "Fyra för 80" har gått över förväntan – och sitt reklamgig kallar hon för Sveriges bästa matjobb.
Premium
SPECIALEN DEL 3 AV 3. Annonsörerna laddar inför marknadsföringsåret 2018. Fler kommer att ta hem medieköpen för att öka kontrollen. Coop går in som huvudsponsor till ”Idol” och sätter ökat tryck på att bygga varumärket i digitala kanaler.
Strategi och analys
Medan matjättarna Ica och Coop går tungt i tv väljer utmanarkedjorna Willys, City Gross, Lidl och Hemköp att dra ner kraftigt på tv-köpen. "Gör vi samma sak som de större så kommer vi inte att växa", säger Mikael Lagerwall, informationschef på City Gross.
Strategi och analys
Chefen för Coop Marknad, Thomas Engelhart, bygger just nu upp dagligvarubjässens nya marknadsteam. Den nya organisationen ska ta det vacklande varumärket tillbaka till de forna glansdagarna. "Vår ambition är att skriva historia", säger Thomas Engelhart.
Strategi och analys
Över 70 procent av köpbesluten tas i butik. Med smart exponering av varor, tillsammans med mer subtila grepp som doft och ljud, är det möjligt att både öka försäljningen och bygga långvarig lojalitet. Dagens Media har lyft på taket till Coops nya flaggskeppsbutik i Danderyd.