Cookies är ett redskap man använder på webben inom marknadsföring och för funktioner på webbsidor
Debatt
Googles utfasning av tredjepartscookies innebär en stor omställning för digital marknadsföring. Det måste till nya grepp för att engagera kunder, bygga relationer och driva tillväxt i trafik och affärer. Det skriver Andreas Kolleger på grafdatabasen Neo4j.
Debatt
Den cookiefria verkligheten dröjer. Men förr eller senare kommer den, och då måste du som annonsör vara förberedd. Här är de tre viktigaste råden för att klara övergången, enligt Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
Marknadsföring
Schibsted och adtechbolaget Adform ingår ett strategiskt partnerskap för att förekomma cookiedöden och låta varumärken skapa mer träffsäkra kampanjer: ”En ny möjlighet för annonsörer att nå sina målgrupper i en säker miljö”
Experter/tyckare
Andelen som har tackat ja till att dela sin identifikationsdata sedan Apples förändring ligger på 43 procent globalt, visar siffror från Appsflyer. Appflyers Michael Hahn om hur marknadsförare har anpassat sig till förändringen.
Debatt
Brain Nordics vd Martin Bergqvist delar med sig av sina lärdomar efter fem olika dataprojekt initierade – och senare nedlagda – av olika mediehus, vilka alla hade en ambition av att verkligen kapitalisera på sin data.
Digitalt
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.
✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar
Digitalt
UPPDATERAD. Google tar en ny väg i sökandet efter alternativ till tredjepartskakor. Topics ersätter det tidigare förslaget kallat Floc. ”Det är fortsatt oklart om Topics är en lösning som är till gagn för en enskild browser istället för konsumenterna och ett öppet internet”, säger Anders Uhlin, managing director på Quantcast i Norden, till Dagens Media.
Digitalt
Integritetssäkra lösningar, hållbarhet och vässad automatisering blir avgörande för marknadsförare under året, enligt Googles Carl Wåreus och Johan Eriksson – som definierar sex trender som behöver finnas med i alla marknadsplaner år 2022.
Digitalt
Det digitala landskapet ritas om – och det går snabbt nu. Den som inte hänger med i djungeln av system kommer att få en utmaning framöver. Dagens Media redogör för utvecklingen på ad- och martechmarknaden, de största it-frågorna och vilka verktyg som kommer att bli viktiga framöver. Här hittar du samtliga artiklar.
Digitalt
Giganterna The Guardian och Financial Times har valt en svenskutvecklad adtechplattform för att beskriva cookiefria reklameffekter. För Dagens Media berättar tidningarnas annons- och digitalchefer om hur de använder verktyget.
Digitalt
Hur ser stora mediehus och mediebyråer på utvecklingen på ad- och martechmarknaden – och vilka tekniker de använder? Det har Dagens Media tagit reda på.
✓Schibsteds egenutveckling ✓Bonnier News Google-lösningar ✓Group M om martech-trender
Digitalt
Åtta av Sveriges största annonsörer ger sin bild av hur deras marknadsföring och mediemix kommer att förändras när tredjepartscookies försvinner. ✓Så säkerställer de sin förstapartsdata ✓Det tror de om mediepriserna ✓Tre, City Gross, Ica, Svenska Spel, Hallon, Lidl, Coca-Cola och Folkspel i stor enkät
Digitalt
Cookiedöden närmar sig med stora steg. Dagens Media tar tempen på hur mediebyråerna tacklar utfasningen av tredjepartskakor och tar reda på vad Group M, Magna, OMD, Dentsu Aegis, Bizkit Havas, Adon och Tre Kronor anser svårast i omställningen.
Digitalt
Det finns tusentals ad- och martechlösningar globalt och åtminstone ett 30-tal tongivande bolag i Sverige. Dagens Media har kartlagt marknaden – och tagit reda på hur det går för de svenska bolagen. ✓Pubmatic om ökad konsolidering ✓Odyssey om techsamarbetet med Tobii ✓Dan Ads om self serve-plattformarnas framtid
Digitalt
Stampen erbjuder annonsörerna två nya lösningar för att komma runt blockeringen av tredjeparts-cookies. ”Vi vill erbjuda flera alternativ för våra annonsörer, säljbolag och säljare”, säger Håkan Hamrin, head of programmatic på Stampen Media.
Analys
Den stora frågan som alla diskuterar just nu är slutet för tredjepartscookies. Det är en viktig diskussion, men det finns något ännu viktigare som vi också behöver prata om, nämligen vilka behov varumärken kommer att ha i framtiden, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.
Digitalt
UR ARKIVET. Marknaden för programmatiska annonsköp fortsätter att växa, men hur stor kan den blir? Dagens Media har tagit del av siffror och pratat med experterna: ✓ IRM och IAB om marknadsutvecklingen ✓ Quantcasts AI-plattform ✓ Bauer Media om potentialen i audio-programmatics.
Digitalt
Googles senaste regeländring öppnar dörren för mindre annonsörer men drämmer den i ansiktet på de som vill koppla på tredjepartssystem. ”De mer sofistikerade annonsörerna som förlitat sig på tredjepartsmätningar står som förlorare”, säger Oscar Larsson, på Group M.
Dagens Media Insikt
Läsarna är trötta på att deras digitala fotspår följs och kräver att publicisterna ändrar sig. Här har mediebranschen en hel del att lära av modebranschen, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal i en snabbanalys.
Digitalt
Restriktionerna kring cookies är ett allt större hot mot annonsaffären – och frågan är högt upp på agendan hos Sveriges största annonsörer inför 2020. Vad gör man när en teknik man är beroende av tappar sin verkan? Dagens Media söker efter lösningar hos ett antal experter i branschen.