Allt om Clear Channel. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Clear Channel.
Utomhus
UPPDATERAD. Försenade och bristfälliga lånecyklar leder till bakslag för Clear Channel när Stockholms stad häver avtalet med Citybike Sweden. ”Oerhört olyckligt, men får en marginell påverkan för oss”, säger marknadschefen Anna Wiksten.
Utomhus
Mätning av klimatavtryck per kampanj, ny hållbarhetschef och löften om kraftiga utsläppsminskningar. För ett år berättade utomhusaktörerna Clear Channel, Ocean Outdoor och JCDecaux om satsningar för att minska klimatavtrycket. Så här har det gått.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Medier
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och en nedgång på reklammarknaden väntas i år. Säljcheferna på Schibsted, Bonnier News, Clear Channel, TV4 och Filmstaden berättar hur de förbereder sig för – och tänker navigera – under den tuffa ekonomiska tid som ligger framför oss.
Utomhus
Viktigast det gångna året var, enligt Clear Channels vd Kenneth Ek, lanseringen av Outdoor Impact. ”Det gav den svenska mediebranschen ett av världens mest avancerade mätsystem och planeringsverktyg för utomhusmediet”.
Utomhus
JCDecaux ska i år lansera en klimatberäkning av hur mycket kundernas kampanjer släpper ut. Nästa steg blir att även klimatkompensera kampanjerna.
✓ Clear Channel drar igång sin beräkning av klimatavtrycket i år
✓ Ocean håller på att ta fram mål och mätmekanismer
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.
Guide
Tillsammans med Benjamin Ingrosso lyckades utomhusbolaget Clear Channel engagera unga från norr till söder under två veckor i maj. Kampanjen drev tusentals signups och ledde till över 50 000 interaktioner. För Dagens Media berättar Clear Channels marknadschef Anna Wiksten om arbetet med marknadsföringen av den digitala live-upplevelsen – steg för steg.
Digitalt
UR ARKIVET. På såväl Ocean Outdoor som Clear Channel pågår en översyn för att försöka minska antalet tekniska system, berättar Jesper Albansson och Ola Reppling. Målet är att färre system ska kunna användas för fler ändamål. ”Utmaningen just nu är att identifiera vilka som är rätt att stänga”, säger Ola Reppling.
Utomhus
Medierna bäddar för ett osäkert 2021 efter den mest dramatiska perioden på flera år. TV4, Discovery, JCDecaux, Clear Channel, Ocean Outdoor, Bauer Media och Nent radio svarar på om och varför de höjer priserna inför nästa år.
Digitalt
DEL 7. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år? Hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? Caroline Måhl, Spotify, Claes Kugelberg, Clear Channel, och Clara Grelsson, Mindshare, ger sin syn på vad som väntar nästa år.
Dagspress
Om IRM:s prognos stämmer kommer 2020 att gå till historien som ett år då medieinvesteringarna backade med 4,5 miljarder kronor. Men fallet är ändå mindre än väntat och medierna tror på återhämtning 2021.
Medier
Både JCDecaux och Ocean Outdoor vittnar om kraftigt ökade flöden av människor i gatumiljöer, köpcentrum och centralstationer. Det innebär också ökat intresse från annonsörer. ”Försäljningen har kommit i gång bra efter sommaren”, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.
Dagspress
Återigen visar Mediebyråbarometern dystra siffror över fallande annonsintäkter för medierna. Men nedgången är inte lika omfattande som i våras, vilket får Bonnier News, Schibsted, Discovery, TV4 och Clear Channel att trots allt se positivt på hösten.
Utomhus
Till hösten ska den omdiskuterade uppdateringen av utomhusvalutan Outdoor Impact vara på plats. ”Efter semestrarna startar tester, utvärdering och utbildning i systemet för att säkerställa att allt fungerar som det ska”, säger Mats Rönne.
Utomhus
UPPDATERAD. Trots att utomhusbolagen och kvällspressen tappar rejält under maj månad är alla bolag som Dagens Media pratat med hoppfulla om en förbättring framöver. ”Hela sommaren ser faktiskt helt okej ut givet förutsättningarna”, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted marketing services.
Utomhus
Människors rörelsemönster har förändrats drastiskt till följd av coronaviruset, vilket påverkar utomhusbolagen. Medan vissa platser i stort sett är folktomma har antalet personer ökat på andra. Clear Channels kommunikations- och marknadsdirektör Marta Tiberg berättar vilka anpassningar bolaget gör till den nya situationen.
Dagspress
Medan H&M utser hållbarhetschefen till vd, ligger besluten om miljöpåverkan fortfarande kvar på kommunikationschefens bord hos många mediebolag. Men just nu bubblar det som aldrig förr vad gäller mediehusens hållbarhetsarbete. Tacka Greta Thunberg för det – och det faktum att det gröna har blivit affärskritiskt.
Utomhus
För att stoppa spridningen av coronaviruset håller sig allt fler människor inomhus, vilket i hög grad påverkar utomhusbolagen. Dagens Media har pratat med JCDecaux, Clear Channel och Ocean Outdoor om hur de ska kunna leverera sina kampanjer trots kristider.
Utomhus
Clear Channel, JCDecaux – eller nya utmanaren Ocean Outdoor?
Stora delar av Sverige är obeträdd mark inom DOOH, och guld finns att tälja för den som först erövrar gator och torg. ✓ Clear Channel fördubblar antalet digitala ytor ✓ Experten: ”Ocean Outdoor har legat i kreativ framkant sedan start” ✓ JCDecaux: ”Vi har de bästa digitala ytorna i de största städerna”.
Utomhus
Med nylanserade tillväxtstrategin ska Clear Channel göra utomhus till ett ledande räckviddsmedium. ✓ Digitala utbyggnaden i Sverige – här är strategin ✓ Bolagets omorganisering ✓ Teknikutvecklingen: Så ska kreativiteten boostas.
Utomhus
Utomhusmarknaden växer, men konkurrensen tätnar i och med brittiska Ocean Outdoors etablering i Sverige. Clear Channels vd Henriette Zeuchner är den som ska se till att bolaget fortsätter vara marknadsledande. Esset i rockärmen är en ny framtidsstrategi som hon kallar bolagets nästa stora steg: ”Jag har jättehöga ambitioner”, säger hon till Dagens Media.
Tips och inspiration
Efter flera års mässande av typer såsom Fields, Binet och Sharp så finns nu insikten hos annonsörer om vikten att lägga majoriteten av sin mediebudget på långsiktig varumärkesbyggnad. Dock är branschen fortfarande fast i gamla hjulspår, skriver Clear Channels Karl Höglund, som ger sina bästa tips för hur du triggar associationer till ditt varumärke.
Marknadsföring
Clear Channel fortsätter att satsa på utomhusreklam, och sätter nu upp över 100 nya digitala reklamskyltar. ”Vikten av reklam utomhus kommer att förstärkas ytterligare”, säger Sami Vikback, försäljningsdirektör på Clear Channel.
Debatt
”Vi förstår att Universitetsmedia-gruppen är stolta över sina ytor”, skriver Outdoor Impacts styrelse i en replik till Robert Bryhn, vd på Universitetsmedia-gruppen, som i ett tidigare debattinlägg riktade skarp kritik mot Outdoor Impacts digitala mätningar.