Allt om Carat. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Carat.
Mediebyråer
Pandemi, fusion, krig och transformation – på bara ett par år har mediebyrånätverket Dentsu genomgått extrema förändringar. Nike Carlstoft om: ✓Riktningen framåt ✓Konsten att locka talang ✓Trenderna och utmaningarna i branschen
Mediebyråer
Två av Sveriges största annonsörer har nyligen bytt mediebyrå; Telia och Coca-Cola. Dentsus Carat tappar därmed två stora uppdrag – medan Group M:s Wavemaker och Mediacom vinner pitcherna. Men samtidigt vinner Dentsu spelbolaget Betsson. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q4 2021.
Mediebyråer
För mediebyråerna blev pandemiåret ingen succé. Inget bolag lyckades öka omsättningen jämfört med året innan och få lyckades öka sina rörelseresultat. ✓Hear växlar upp ✓Lägsta medieinvesteringarna på tio år ✓Dentsu: ”Carat är nummer ett igen”
Mediebyråer
Efter sex år på byrån Carat tar Cecilia Taipale steget vidare till kundsidan. Hon värvas av Max där hon blir ny Head of media. ”Det är perfekt tidpunkt att kombinera den erfarenhet jag besitter med Max mod”, säger hon.
Mediebyråer
En av Sveriges största annonsörer, Telia, går tillbaka till Wavemaker efter att ha haft Carat som mediebyrå de senaste åren: ”Vi går från ett ganska stort antal samarbetspartners till att ha en för hela Telia-gruppen”, berättar varumärkeschefen Per Carleö.
Kampanjer
Vad händer om? Det är ett scenario som nu är inbyggt i hela Tui, från den interna organisationen till den externa kommunikationen. Och nu sätter man fart på marknadsföringen igen. ”Det här är bara starten på det vi vill göra”, säger Pom Ahnborg, marknads- och mediechef på Tui.
Mediebyråer
Spelbolagen Svenska Spel, Leovegas och Advisa är tre storannonsörer som bytt mediebyrå under inledningen av 2021. ✓Svenska Spel lägger turspelen hos nygamla partnern Carat ✓Senioritet avgörande när Advisa går vidare till Howcom
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens. Fragmenteringen av mediemarknaden kommer bara att fortsätta. Cookiedöden och reklamtröttheten skapar utmaningar, samtidigt som mätbarheten ställs på sin spets.
Mediebyråer
Wavemaker valde att inte försvara sitt samarbete med Bosch Siemens Home (BSH) i höstas. Orsak: Arvodet var för dåligt, enligt byrån. Istället blir det nu Carat i Göteborg som tar hem BSH-pitchen. ”Vi säkerställer alltid att ett partnerskap är lönsamt för både parter”, säger Carats vd Madeleine Jarehov.
Mediebyråer
UPPDATERAD. Christine Völcker, tf vd och vice vd på Carat, går in som vd för systerbyrån Vizeum: ”Vi kommer att jobba mycket med tillväxten tillsammans”. Samtidigt återgår Nike Carlstoft till vd-rollen på Carat.
Digitalt
Mediebyråerna är nöjda med att Schibsted hävt blockeringen av Googles köpplattformar. Annonskronorna har redan börjat strömma in hos publicisten – och det är från konkurrenten Bonnier som pengarna kan komma att dras.
Debatt
En pitch är underlag för affärskritiska beslut. Men att få betalt för nedlagd pitchtid är inte att tala om. Vi är övertygade om att ett tydligare pitchförfarande kommer gynna både byråer och kunder, skriver Nike Carlstoft, Jenny Leeb, Clara Grelsson i en debattartikel.
Marknadsföring
Boomerang och svenska Marc O'polo har gått i konkurs. Var sjunde modebutik har bommat igen sedan 2011 – och flera kommer att behöva stänga. De stora modekedjorna befinner sig mitt i en tillväxts- och transformationskris. Vad innebär det för annonsmarknaden?