Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om C More. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om C More.
Rörligt
Nya tjänster, konsolidering och expansion – streamingmarknaden växer så det knakar. Har du också svårt att hänga med i det snabbföränderliga streaminglandskapet? Här är en sammanfattning av de viktigaste händelserna. Dessutom siar streamingexperterna Marie Nilsson och Jonas Birmé om vad som väntar runt hörnet.
Rörligt
Den 28 april släpps Britbox på den nordiska marknaden – både som fristående tjänst och som del av C More. Dagens Media har intervjuat Britbox vd Reemah Sakaan för att höra hur hon ser på streamingmarknaden, partnerskapet med C More och Netflix dalande siffror.
Rörligt
Vampyrer, historiskt perioddrama, true crime, skruvad dejting och serier influerade av gamingvärlden. Efter två års digitala versioner drog branschen en samlad suck av lättnad när en av världens största tv-mässor var tillbaka i Cannes.
Suget efter innehåll är större än någonsin, dramaboomen har kommit för att stanna och nya aktörer kliver in på arenan.
Här är Dagens Medias rapport från Miptv.
Dagspress
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:
✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna.
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året.
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena.
Rörligt
Wille Schauman och Mats Hallberg byter till Discovery Plus. De ska guida tittarna genom 40 golftävlingar i PGA-touren. Dessutom går André Myhrer och Magdalena Forsberg in som OS-kommentatorer på tv-huset.
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Rörligt
Under två år ska 500 timmar av Walter presents kritikerrosade serier flätas in i C More – presenterade och handplockade av grundaren Walter Iuzzolino själv. ”Nu skalar vi upp”, säger C Mores head of OTT, Anna Chrona. Dessutom antyder båda parter att samarbetet kan fördjupas framöver.
Rörligt
Skruvade dejtingshower, young adults, Greta Thunberg och dansande avatarer. Marknaden är glödhet när det gäller nytt innehåll, samtidigt som landskapet ritas om i rasande fart med sammanslagningar av stora bolag och nya globala spelare på arenan. ✓Storleken har betydelse ✓TV4 och SVT:s nya inköp ✓Dagens Media rapporterar från Mipcom
Rörligt
Alltmer pekar mot att Telia kommer att sälja TV4. Det hävdar flera välplacerade källor som Dagens Media har talat med. I ursprungsplanen ingick att byta ut TV4:s högsta ledning med vd:n Casten Almqvist, men sedan dess har många av de initiala idéerna skrotats – och murarna runt TV4 har vuxit sig allt högre.
Rörligt
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.
Rörligt
Ökningstakten i antalet nya hushåll som skaffar en streamingtjänst har mattats av. En mogen marknad ställer högre krav på att vara hushållens förstahandsval, men samtidigt uppger närmare 1 miljon hushåll att de sannolikt ska säga upp sin streamingtjänst. ✓ Allt viktigare att vara förstahandsvalet ✓ Så agerar C More och Discovery Plus ✓ Kampen mot lösenordsdelning
Rörligt
Nent, Discovery, C More och ViacomCBS kräver två miljoner i ersättning för att deras innehåll olovligen spridits. Enligt åklagarens stämningsansökan är det en man i 60-årsåldern som anklagas för brott mot upphovsrättslagen.
Digitalt
De tre största annonsörerna Ica, Mio och spelbolaget Cherry minskade sina reklamköp i fjol. Samtidigt ökade flera mediebolag sina. ”Vi valde tv för att stärka Mix Megapols varumärke och position”, säger Bauer Medias Jakob Gravestam.
Rörligt
Telia Company, som äger TV4 och C More, redovisar en något ökad omsättning. Men också en storförlust på 24 miljarder kronor för fjärde kvartalet. En förlustförsäljning, nedskrivningar och minskade annonsintäkter ligger främst bakom.
Rörligt
Tablå-tv-tittandet har minskat kraftigt sedan 2010. Samtidigt ökar streamandet för varje år. Discoverys Dplay försöker nu dra nytta av utvecklingen – och nyligen gjorde SVT sällskap med TV4 Medias kanaler på plattformen. Målet är att bli en av de tre största streamingtjänsterna i Norden, enligt Discovery-chefen Carl Waldenor.
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Rörligt
UPPDATERAD. Avtalet mellan TV4 och Com Hem går ut på fredag. Då riskerar TV4-kanalerna att slockna för miljontals kunder. ”Vi hoppas verkligen inte att det ska bli en rekordlång konflikt”, säger Joel Ibson på Com Hem till Dagens Media.
Rörligt
Den lutherska arbetsmoralen är förklaringen till att Olof Lundh nu ger ut ytterligare en bok, trots att han plågas av skrivprocessen. Men efter 20 år i branschen har han mycket att berätta om sport och sportjournalistik – och han oroas över utvecklingen.
Digitalt
Dagens Media Arkiv. När nästan all sportbevakning ställs in vinner esporten mark bland mediehusen. Sportredaktionerna vittnar om hur allt fler vill följa vad som sker i datorspelens värld. Ska coronakrisen göra att den omstridda esporten på allvar kommer in i värmen? Dagens Media har diskuterat saken med sju mediehus.
Rörligt
Läkarserier, apokalyptiska framtidsskildringar och skruvad tysk karantän-tv. Pandemin sätter just nu sin prägel på tv-kulturen. Samtidigt kämpar branschen för att hålla sig flytande i kölvattnet av krisen. Här är Dagens Medias rapport från ett – typ – inställt MIPTV.
Rörligt
Flera av TV4:s kanaler fattas fortfarande Com Hems kunder. Enligt TV4 är det Com Hem som valt att inte distribuera dem. Men Com Hem menar att beslutet inte enbart ligger hos dem: ”Vi kan ju inte sända kanaler vi inte har ett avtal för”.
Debatt
Antalet besök för att se svensk film har halverats jämfört med 2014, visar Sveriges biografägareförbunds siffror. Det är alarmerande – och borde få regeringen att reagera och skapa rätt förutsättningar, skriver Åsa Sjöberg, innehållsdirektör TV4 och C More.
Rörligt
2020 går publikdragaren allsvenskan över till konkurrenten Discovery som betalat rekordbelopp för rättigheten. Johan Cederqvist kanalchef för sportkanaler på TV4 och C More, svarar på hur strategin för sporten ser ut framåt.
Rörligt
Förlusttyngda C More minskar förlusten. Men den stora frågan är när streamingaktören ska kunna leverera svarta siffror. ”C More ska vara del av en sund lönsam verksamhet för oss i Sverige”, säger Mathias Berg, operativ chef på C More och TV4, till Dagens Media.
Dagens Media Magasin
Trots enorm konkurrens inom rörligt innehåll tror Mathias Berg, operativ chef på TV4 och C More, att C More har marknadsandelar att hämta. Läs Mathias Bergs svar i Dagens Medias stora medieenkät där branschens toppchefer siar om framtiden för Sveriges mediemarknad.
Dagens Media Insikt
TV4 klamrar sig fast vid den trygga linjära sargen, men den blir allt bräckligare. Ute på onlinebanan är kampen stenhård. Den nya rika coachen Telia måste satsa stort för att inte förlora den matchen. Det skriver Leif Holmkvist.
Dagens Media Magasin
Priset för att visa allsvensk fotboll i tv har ökat med 2 600 procent på 25 år. Från 20 miljoner 1994 till en halv miljard 2019. Sportinnehållet fortsätter att vara värdefullt för tv-kanalerna. Men nu hotar priserna att fortsätta stiga när de stora techbolagen också har fått upp ögonen för sportens dragningskraft.
Rörligt
PÅSKLÄSNING. För drygt ett och ett halvt år sedan fick Manfred Aronsson hastigt lämna C More efter en strukturförändring. Nu berättar han för Dagens Media vad han har haft för sig efter han var med och vände skutan på C More – och vad han tror att framtiden har med sig för branschen: ”Alla vill åt bra innehåll.”
Medievärldens arkiv
TV4 och C Mores sportchef Erik Westberg kommenterar den senaste tidens incidenter mot kvinnliga sportjournalister. Han framhåller att det råder nolltolerans mot trakasserier på hans egen arbetsplats: "Ingen kommentar eller handling är för liten".