Allt om Buzzfeed. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Buzzfeed.
Analys
Ett nyhetsbrev och en podd är vad som behövs för att starta ett mediehus 2021. Det konstaterar Nomofomos chefredaktör Nicklas Hermansson och bjuder på fem lyckade nyhetsbrevscase. Dessutom handlar veckans spaning bland annat om Buzzfeeds planerade tillväxt, och filmen vars soundtrack består av ljud från sociala medier.
Analys
Roblox trollbinder dagligen över 20 miljoner användare. I Nicklas Hermanssons senaste utblick skriver han om varför Roblox är en av framtidens viktigaste medieaktörer. Dessutom: ✓ CNN:s satsning på podd och interaktiva videoklipp ✓ 5 snabba internationella spaningar ✓ Veckans must-see.
Snabbanalys
Facket är på frammarsch i den amerikanska mediebranschen. Etableringarna av nya lokala klubbar är en reaktion på den nedåtgående marknaden, de konsolideringar som sker samt att personalen på de nystartade digitala nyhetssajterna tröttnat på en, anser man, omogen personal- och låglönepolitik. Omvärldsbevakaren Gunnar Springfeldt skriver om en ny amerikansk medietrend.
Rörligt
HELGLÄSNING. Han är svensken som ligger bakom dokumentären ”Surviving R Kelly”. För Dagens Media berättar tv-producenten Joel Karsberg om arbetet kring den omdiskuterade dokumentären, och hur de resonerat kring risken för att bli stämda av världsstjärnan.
Medievärldens arkiv
Den amerikanska nyhets- och nöjessajten Buzzfeed vägrar att betala ut intjänad semester till de som sagts upp, utom i Kalifornien där det är ett lagstadgat krav. Nu skriver 350 anställda ett öppet brev med krav på att företaget ska ändra sig.
Medievärldens arkiv
Women’s March i Washington har väckt en etisk diskussion hos de amerikanska etablerade mediehusen. Varken New York Times, Washington Post och BuzzFeed tillåter deras journalister att delta i marschen – så länge de inte är där för att bevaka.
Medievärlden Premiums arkiv
E-post och nyhetsbrev kan låta förlegat. Men det finns en stor potential, konstaterar Charlotte Fagerlund. Både för medieföretag och annonsörer. Allt fler upptäcker nu hur snabb, enkel och effektiv en metod från förra seklet kan vara.
Medievärldens arkiv
Hur ta?nker lokaltidningarna kring inta?kter och vad pratar de om na?r de ser frama?t? Gunnar Springfeldt rapporterar från Local Online Advertising Conference i New York och de senaste utspelen från New York Times och Buzzfeed om Facebooksamarbete.
Medievärlden Premiums arkiv
Det finns gemensamma faktorer som knyter samman de artiklar som får stor spridning i sociala medier. Och ett antal myter kring vilka faktorer som skapar dessa klickmonster. Ingela Wadbring och Sara Ödmark vid Mittuniversitetet i Sundsvall har studerat de mest delade nyheterna i Sverige.