Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Bauer Media Group. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Bauer Media Group.
Radio/podd
Hösten 2017 lämnade Lotta Bromé Sveriges Radio efter anklagelser om maktmissbruk och trakasserier. I samband med att hon snart är tillbaka i etern berättar hon om sin syn på anklagelserna för Aftonbladet: ”Jag vet vad jag har gjort och inte gjort”.
Radio/podd
Vad har varumärken att vinna på att investera i ljud? Vilka utmaningar finns med ljudmediet? Under premiären av ”Audio Talks” ägnar vi en hel timme åt att att prata om effekten av ljud. Här kan du se onlineshowen:
Radio/podd
MPRT har inte utfärdat något utgivningsbevis för poddar på poddplattformar – och det är inte säkert att det är möjligt, säger myndighetsjuristen Ola Vigström och konstaterar att det är en brist om aktörer som vill omfattas av det yttrandefrihetsrättsliga systemet stängs ute.
Radio/podd
Poddmarknaden växer i rasande takt och frågan om poddarnas medieetiska ansvar intensifieras. Men det medieetiska systemet stänger i dag ute flera seriösa aktörer. När Bauer Media nyligen ville ansluta Podplay stötte de på patrull.
Radio/podd
Radiolyssnandet gick som helhet ner med 2,5 procent under 2021 jämfört med 2020. Men både Bauer Medias och Nent Groups radiokanaler tappar betydligt mer än så.
✓ Så ser lyssnandet ut – station för station
✓ Bauers poddar ökar men nu tappar man Framgångspodden
✓ Ökade medieinvesteringar trots lyssnartapp
Marknadsföring
Den nya bokningsplattformen för annonser, Lumoad, samlar medier, produktionsbolag och mätbolag. På så sätt vill man minska hindren för annonsörer som själva vill köpa medieutrymme, berättar medgrundaren Mikael Sundlin.
Radio/podd
The Walt Disney Company Nordic ger sig in på ny mark i Sverige när de, tillsammans med Bauer Media, lanserar radiokanalen Radio Disney den 13 januari. ”Ljudmarknaden innebär en intressant tillväxtmöjlighet för oss”, säger Disney-chefen Hans van Rijn, till Dagens Media.
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.
Radio/podd
Bauer Media har anslutit radiokanalerna Mix Megapol och Rockklassiker till det medieetiska systemet och planerar att registrera även Podplay. ”En trovärdighetsfråga”, säger Content Director Anna Rastner. Även på Nent pågår nu ett arbete för att ansluta sig.
Digitalt
Öka räckvidd, skapa relationer till publiken samt bygga varumärke är några av målen med mediehusens sociala medier-arbete. Och även om betydelsen av Facebook minskat så vittnar majoriteten av de sju mediehus Dagens Media har talat med om att det ännu är den viktigaste kanalen.
Radio/podd
Med Podplay Live vill Bauer Media bygga vidare på relationen mellan poddare och lyssnare under livesändning: ”Vi är nyfikna på hur dialogen mellan kreatörer och lyssnare utvecklas”, säger Anna West, produktägare för Podplay.
Digitalt
Dagens Media djupdyker i ljudmarknaden, ännu en TV4-profil beter sig illa, Scream och Tre Kronors bokslut för pandemiåret och annonsörer som hindras av rädsla för Facebooks robot. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Radio/podd
På Bauer Media och Nent växer känslan av vanmakt över politikens icke-agerande på ljudområdet. Radiobolagens chefer om: ✓ Bristen på politiska beslut ✓ Utmaningarna det skapar ✓ Deras mediepolitiska önskningar
Radio/podd
Den kommersiella radion tappar räckvidd i år, och därmed fortsätter raset från förra året. ✓ Bauer Media hämtar hem tappet bland poddlyssnarna ✓Nent avbryter poddverksamheten ✓ Sveriges Radio ser att poddverksamheten kan bidra till kommersiella efterföljare
Radio/podd
Aldrig har svenskarna konsumerat ljudmedier i så stor utsträckning som under pandemin. Men andelen av reklamkakan är fortfarande liten. Hur ska den växa? Varför lyser de politiska besluten kring den kommersiella radion med sin frånvaro? Hur ska poddbolagen utveckla innehållet? Och hur ska ljudboksjättarna locka nya prenumeranter? Det och mycket mer får du svar på under Dagens Medias temavecka om ljudvågen vi just nu befinner oss i.
Radio/podd
Lyssnandet skjuter i höjden, men användarnas sätt att konsumera ljud håller på att förändras i grunden. Samtidigt växer frustrationen hos de traditionella radiobolagen när de politiska besluten uteblir. Den nya ljudmarknaden formas nu –och det finns mycket att djupdyka i, skriver chefredaktör Linnéa Kihlström.
Debatt
SLUTREPLIK. I många frågor förenas dagspress och kommersiell radio, liksom vi gör med public service-bolagen när vi värnar publicistikens oavhängighet. Men i mediepolitiken kan inte allt och alla dras över en kam, skriver Thomas Mattsson i en slutreplik till Bauer Medias vd Linda Palmgren.
Debatt
REPLIK. Thomas Mattsson menar att den statliga delfinansieringen av privatägda medier är begränsad. Det är en bedömning jag har svårt att se att det finns något fog för. Stöden till pressen är mycket höga, skriver Linda Palmgren, vd Bauer Media, i sin replik på Thomas Mattssons debattinlägg.
Debatt
Bauer Medias vd Linda Palmgren önskar ”…en rättvis konkurrens på lika villkor för alla medier.” Här är vi överens. Mediestöden syftar ju till att främja nyhetsmedier i hela landet, och om Bauer Media vill investera i exempelvis lokal journalistik och kanske också innehåll på finska, samiska och meänkieli välkomnar TU fler sådana satsningar, skriver Thomas Mattsson i en replik.
Debatt
Jag är övertygad om att TU:s tf vd Thomas Mattson är minst lika engagerad som jag i mediernas oberoende. Desto mer förvånande är det att han inte är mer bekymrad över det beroende statliga bidrag försätter bidragsmottagarna i, skriver Bauer Medias vd Linda Palmgren i en replik.
Debatt
REPLIK. Det finns mycket klokt i Bauer Medias vd Linda Palmgens olika resonemang, men hon har fel när hon slår fast att stöd som princip ”cementerar gamla strukturer” och att staten bland annat därför bör ”avveckla press- och mediestöden”, skriver TU:s tf vd Thomas Mattsson.
Radio/podd
Till skillnad från Bauer planerar Nent inga nedskärningar. ”Vi har redan genomgått det Bauer gör nu”, säger verksamhetschefen Christer Modig. Men han medger att coronapandemin har varit utmanande – och att radion står inför andra utmaningar.
Mediebyråer
Dagens Media har tagit del av exempel på vad marknadschefer säger om sina favoritmedier – och pratat med Ragnar Tingström på Scream om vad som sticker ut och är återkommande i undersökningen ”Årets Media 2020”. Och trenden är tydlig: Medierna förser annonsörerna med allt mer underlag och data för lyckade kampanjer.
Digitalt
Clubhouse är på allas läppar just nu och antalet användare växer explosionsartat. Men mediestrategen Brit Stakston tror att det sker på bekostnad av poddarna. Anna Rastner, ansvarig för all Bauer Medias innehållsverksamhet, välkomnar dock konkurrensen och tror att Clubhouse framgång banar väg för liknande funktioner på de etablerade plattformarna.
Utomhus
Medierna bäddar för ett osäkert 2021 efter den mest dramatiska perioden på flera år. TV4, Discovery, JCDecaux, Clear Channel, Ocean Outdoor, Bauer Media och Nent radio svarar på om och varför de höjer priserna inför nästa år.
Radio/podd
Poddplattformarna är på frammarsch. Coronapandemin, en strid ström av nya poddar och en utveckling av mediet har lett till kraftigt ökade räckvidder. ✓Podden som räckviddsmedium ✓Komplement till radioannonsering ✓Framtiden som annonskanal
Radio/podd
Bauer Media lanserar ny podcastplattform för att stå starka i den hårda konkurrensen. ”Med lanseringen av Podplay tar vi på allvar upp kampen om podcastpubliken och tillväxten inom digitalt ljud”, säger Linda Palmgren, vd på Bauer Media, till Dagens Media.
Radio/podd
På Bauer, Nent och Sveriges Radio har coronautbrottet inneburit förändringar i verksamheten – och så kommer det att fortsätta även i höst. Men de annorlunda förutsättningarna har också öppnat för spännande möten, berättar Petra Westerlund, personalchef på Bauer Media Group.
Radio/podd
Bauer och Nent flaggar för att kommersiell radio kan kollapsa utan krisstöd från staten. Hur stödet ska se ut är de dock oense om. Bauer föreslår 150 miljoner kronor. Nent har helt andra tankar om vad som är akut: ”Digitaliseringen av svensk radio riskerar att dö för alltid”, säger verksamhetschefen Christer Modig.
Radio/podd
Efter att ha haft tillstånd sedan 2014 börjar nu radiohusen sända i DAB+. Sändningstillstånden gäller bara till 2022, och några politiska beslut om en fortsättning finns inte. ✓Nent Group Radio kräver större mångfald på den svenska marknaden ✓Bauer Media ser ökad efterfrågan på DAB+ ✓Men DAB-tekniken anses vara förlegad
Radio/podd
Sedan omregleringen av radiomarknaden 2018 har den kommersiella radion ökat sin räckvidd. Men en avmattning i konjunkturen kan slå mot radioinvesteringarna. Dagens Media går igenom vad vi har att vänta av de olika medieslagen under 2020.
Radio/podd
Den kommersiella radion har sedan omregleringen 2018 tagit andelar av Sveriges Radio. Och trenden ser ut att fortsätta. ✓ Så mycket växer den kommersiella radion fram till 2022 ✓ DAB återigen i ropet ✓ Nent Group tittar på att minska annonsvolymen