Allt om Apple. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Apple.
Experter/tyckare
Andelen som har tackat ja till att dela sin identifikationsdata sedan Apples förändring ligger på 43 procent globalt, visar siffror från Appsflyer. Appflyers Michael Hahn om hur marknadsförare har anpassat sig till förändringen.
Debatt
Konsumenter blir alltmer integritetsmedvetna och beslut om att dela med sig av sin personliga data bottnar i frågan vem man kan lita på. Det är därför viktigt för varumärken att fundera över hur de kan öka förtroendet hos sina användare, skriver Alex Cooper i en debattartikel.
Analys
Börsen fortsätter att gå som tåget, inte minst tack vare tech-aktierna. Men ett undantag är den digitala tidskriftstjänsten Readly, vars börsvärde mer än halverats sedan toppkursen i januari i år. Det börjar bli dags för Readly att ta ett större grepp om tidskrifternas digitalisering genom att köpa ett hyggligt stort förlag, skriver Dagens Medias kolumnist Anders Malmsten.
Experter/tyckare
Inom en snar framtid kommer Apple rulla ut sin senaste uppdatering av IOS, som får stora konsekvenser för annonsörer och appar. Daniel Ahlbert, ordförande i IAB:s task force för programmatic och vd för Netric, går igenom hur man bäst förbereder sig inför förändringen.
Dagspress
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden
Tips och inspiration
När det gäller marknadsföring i mobilappar står vi inför förändringar som är positiva för branschen och som leder till innovation. Det menar Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer, som har identifierat tre trender att ha koll på.
Digitalt
Apple ska göra göra det svårare för företag att spåra användardata i appar. Dagens Media har pratat med tre mediebyråer om hur de ser på förändringen. ”Vi har sett att konverteringar från appkampanjer minskat”, säger Group M:s Oscar Larsson.
Digitalt
Schibsted har som första mediekoncern i Norden gått med i en internationell koalition med företag som vill sätta press på främst Apple, men även Google. De kräver bland annat att Apple ska sänka sin avgift på 30 procent för inutiköp i appar. Men Apple tillbakavisar kritiken.
Digitalt
Inom de närmsta åren kommer messaging-trenden att ta fart på allvar i Norden. Det tror Martin Wettergren och Fredrik Båge, grundare till det nystartade bolaget Soultech: ”Det här kommer att innebära ett stort skifte för marknadsförare”.
Blogg
Apple har satt käppar i hjulet för sin ärkefiende Google genom att nu blockera spårare. Det ger mediebolagen draghjälp i kampen mot plattformsjättarna, skriver Anders Malmsten i sin blogg på Dagens Media.
Digitalt
Googles senaste regeländring öppnar dörren för mindre annonsörer men drämmer den i ansiktet på de som vill koppla på tredjepartssystem. ”De mer sofistikerade annonsörerna som förlitat sig på tredjepartsmätningar står som förlorare”, säger Oscar Larsson, på Group M.
Digitalt
Restriktionerna kring cookies är ett allt större hot mot annonsaffären – och frågan är högt upp på agendan hos Sveriges största annonsörer inför 2020. Vad gör man när en teknik man är beroende av tappar sin verkan? Dagens Media söker efter lösningar hos ett antal experter i branschen.
Rörligt
Att framtiden är röststyrd tvivlar ingen på. Men hur kommer tv-branschen att använda Google Assistant, Alexa och andra smarta högtalare? Vilka möjligheter och begränsningar finns det? Dagens Media reder ut begreppen.
Debatt
Magnus Svensson, streamingexpert på Eyevinn Technology, menar att intåget av globala streamingtjänster sätter stor press på produktionsleden med högre krav på kvalitet och säkerhet samtidigt som branschen är under stark prispress. Det kommer krävas förändringar och effektivisering om man ska lyckas, skriver han.
Rörligt
Agent Hamilton, gränsöverskridande dejtingshower, Godzilla och dystopisk sci fi, det är några av godbitarna från årets Mipcom i Cannes. När utbudet av produktioner växer lavinartat stavas framtiden samarbete. Samtidigt är nordiska produktioner heta. – Världen är gränslös idag, det finns en helt annan möjlighet för lokalt innehåll att resa globalt, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks.
Snabbanalys
I veckan berättade den amerikanska teknikjätten Apple äntligen mer om sitt nya fokus. Och även om det fortfarande återstår en hel del detaljer, så visades de nya tjänsterna Apple TV Plus och Apple News Plus upp. Medieanalytikern Thomas Baekdal analyserar.
Digitalt
Facebooks nya verktyg ger användarna bättre kontroll över datan. Samtidigt har Google och Apple infört striktare kontroller av kakor i sina webbläsare. Hur påverkar trenden med ökad datakontroll mediebyråerna? Dagens Media har ställt frågan till fyra mediebyråer.
Digitalt
DAGENS MEDIA INSIKT. Apple tar en alltför stor del av de digitala intäkterna och stoppar publicister från att ta del av viktig kunddata, menar några Sveriges största mediehus. ”Vi förlorar kontakten med våra kunder”, säger Anna Careborg, publisher på Svenska Dagbladet.
Digitalt
DAGENS MEDIAS MAGASIN. I slutet av mars lanserades den nya magasinstjänsten Apple News Plus. En utmanare som svenska Readly bör frukta, eller? ”Vi kommer ta chansen att rikta oss mot Android-användare som Apple nu stänger ute, säger avgående vd:n Jörgen Gullbrandson.
Medievärldens arkiv
Apple agerar som en nyckfull feodalherre – och det hotar mediebolagens omställning till en ny affärsmodell. Därför stöttar vi Spotifys stämning mot bolaget och hoppas Bryssel tar frågan på stort allvar, skriver Anna Careborg och Lena K Samuelsson, publishers för Svenska Dagbladet och Aftonbladet.
Digitalt
HELGLÄSNING. Huawei har satsat stort på den svenska marknaden under de senaste åren - vilket nu visar sig ha gett resultat. Bara under 2018 har bolaget gått från fyra till 13 procents marknadsandel. "Vi ser oss inte som en utmanare på samma sätt idag", säger Sofia Björnerfors, relativt nytillträdd pr-chef.
Digitalt
Apple sätter käppar i hjulet för marknadsförare som nyttjar cookies för att rikta reklam och mäta effekt. Vissa cookies är helt blockerade i Apples Safari, som hävdar att de agerar i integritetens namn. Fler aktörer leker dessutom med samma tanke.
Medievärlden Premiums arkiv
E-post och nyhetsbrev kan låta förlegat. Men det finns en stor potential, konstaterar Charlotte Fagerlund. Både för medieföretag och annonsörer. Allt fler upptäcker nu hur snabb, enkel och effektiv en metod från förra seklet kan vara.