Allt om Amazon. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Amazon.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Mediebyråer
Amazons intåg i Sverige har påverkat marknaden mindre än vad man trodde initialt. Men svårare tider kan komma att gynna e-handelsjätten, enligt mediebyråer som Dagens Media har pratat med. ”Amazon hade rimligtvis inte etablerat sig här om de inte trodde att det fanns potential i vår marknad”, säger Jenny Leeb, vd på Bizkit Havas.
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Analys
Nicklas Hermansson har i veckan bland annat tittat närmare på vilka Super Bowl-reklamfilmer som har fått flest Youtube-visningar, vad det är Amazon och Spotify slåss om – och så kommer han med en glad nyhet till alla som hoppas att digitala prenumerationer ska bli mediernas räddning.
Digitalt
Idag, tisdag, fattade Europaparlamentets utskott beslut om den nya lagen DSA. Nu återstår bara den formella omröstningen i plenum för att lagen ska bli verklighet. ”Det här är den viktigaste uppdateringen av internetlagarna på 20 år”, säger Arba Kokalari (M), ledamot i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd.
Under 15
I det 198:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Gunnar Grosch och Sini Tinfors, som båda arbetar på Amazon Web Services. Trion diskuterar tekniken som behövs för att bygga en unicorn.
Analys
Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermansson analyserar hur politiksajten Politico blivit så framgångsrik att den nu säljs för över 1 miljard dollar – och listar deras fem smartaste drag. Dessutom bjuder veckans spaning på deep fake-reklam, problem för Joe Rogan och ljudet av skidor.
Rörligt
Under veckan som gått har Spotify, Google och Amazon släppt sina kvartalsrapporter för Q2. Allsång på Skansen fortsätter dra tittare tillsammans med OS i Tokyo. Dessutom träffade Dagens Media Erika Bjerström, som äntligen har fått revansch efter flera år som klimatreporter.
Analys
HBO Max, Paramount Plus, Amazon Prime Video, Netflix, Viaplay... Kampen hårdnar på streamingmarknaden och ingen aktör visar några tecken på att kapitulera. Strategin är snarare ”mer av allt”. Marie Nilsson lyfter tre strategiska frågor som streamingaktörerna har att tänka på – och ger svar på vad konkurrensen om hushållens plånböcker till slut kommer att landa i.
Digitalt
Inför Amazons lansering i Sverige varnade många för att den svenska e-handeln skulle drabbas hårt. Samtidigt lyfte andra nya möjligheter för annonsörer. Nu har det gått tre månader sedan starten. Så vad hände? Och hur har det gått? Dagens Media har pratat med tre Amazon-experter för att reda ut.
Snabbanalys
ANALYS. E-bokens succé uteblev för att många missade hur fysiska böcker faktiskt konsumeras. Publicister måste fokusera mer på specifika användarbeteenden – än på apparter, format och innehåll, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal i en snabbanalys.
Dagens Media Magasin
Nu dröjer det inte lång tid innan Amazon etablerar sig i Sverige. Dagens Media har rotat i tidningsarkivet för att samla allt du behöver veta inför jättens intåg: ✓ Annonsörernas förberedelser ✓ Så blir du en hejare på sökoptimering på Amazon ✓ Mediebyråernas utmaningar.
Digitalt
Del 1 av 5. Tiktok är i dag inte bara en app utan ett populärkulturellt fenomen som blivit ett hot mot USA:s president. Men hur blev det så? Den digitala experten Ola Andersson beskriver Tiktoks framväxt i del 1 av 5 artikelserien ”Tiktok mot världen”.
Tips och inspiration
Corona har gett Tiktok rejäl skjuts och snart kommer Amazon till Sverige. Hur du som annonsör navigerar i det nya medielandskapet kan vara avgörande, skriver Joy Nandy, före detta SMB Nordics Lead på Facebook.
Digitalt
Vad innebär egentligen Amazons intåg på den svenska marknaden? Amazon-experten Carl Helgesson om ■ Utmaningarna och möjligheterna ■ Vinnarna och förlorarna ■ Förberedelserna som kan bli avgörande för ditt genomslag.
Digitalt
E-handelsexperten Peter Fader blev den första akademikern som placerades på Ad Ages lista ”25 Marketing Technology Trailblazers”. I en intervju med Dagens Media berättar han om:
✓ Varför han ångrar begreppet ”kundcentricitet”
✓ Varför svenska bolag klarar konkurrensen från Amazon bättre än amerikanska
✓ Varför varumärkesbyggande kommunikation är överskattad
Digitalt
Gigantiska streaming- och techbolag tar ställning mot rasism efter George Floyds död. Är framtidens bolag mer benägna att kämpa för en bättre värld – eller är det bara cyniskt pr-tänk? Hållbarhetsproffset Lin Lerpold och medieexperten Brit Stakston reder ut.
Analysbrevet
Tidningsföretagen gjorde rekordstort annonstapp i fjol + Starkt resultat för Aller Media + Amazons musiktjänst passerar 55 miljoner användare.
Debatt
Magnus Svensson, streamingexpert på Eyevinn Technology, menar att intåget av globala streamingtjänster sätter stor press på produktionsleden med högre krav på kvalitet och säkerhet samtidigt som branschen är under stark prispress. Det kommer krävas förändringar och effektivisering om man ska lyckas, skriver han.
Rörligt
Agent Hamilton, gränsöverskridande dejtingshower, Godzilla och dystopisk sci fi, det är några av godbitarna från årets Mipcom i Cannes. När utbudet av produktioner växer lavinartat stavas framtiden samarbete. Samtidigt är nordiska produktioner heta.
– Världen är gränslös idag, det finns en helt annan möjlighet för lokalt innehåll att resa globalt, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks.
Dagens Media Magasin
Priset för att visa allsvensk fotboll i tv har ökat med 2 600 procent på 25 år. Från 20 miljoner 1994 till en halv miljard 2019. Sportinnehållet fortsätter att vara värdefullt för tv-kanalerna. Men nu hotar priserna att fortsätta stiga när de stora techbolagen också har fått upp ögonen för sportens dragningskraft.
Tidskrifter
DAGENS MEDIA MAGASIN. Hur förbereder sig annonsörer och byråer inför Amazons intåg på den svenska marknaden? Och hur sökoptimerar man på Amazon? Det är ett par av frågorna som Dagens Media besvarar i nya utgåvan. Dessutom intervjuar vi Swish första marknadschef och tar reda på vilka möjligheter som 5G skapar.
Dagens Media Insikt
Broadcasters världen över går samman för att stå emot jättar som Netflix och Amazon Prime. I Sverige har redan konkurrerande tv-hus enats kring innehåll – frågan är hur pressen kommer driva på fler samarbeten?