Allt om Almedalen. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Almedalen.
Dagspress
Digital markets act, DMA, blir ett stort kliv framåt för de nationella mediehusen i kampen mot plattformsjättar som Apple och Google. Men samtidigt fortsätter kampen för att mediehusen själva ska få avgöra vad man publicerar i sociala medier. ”Vi vill inte få våra publicistiska beslut överprövade av ett socialt nätverk”, säger Schibsteds policychef Petra Wikström.
Dagspress
Dagens Media haffar Gratistidningarnas ordförande Ann-Louise Kleen i Almedalen – för ett snack om mediestöd, vikten av en hållbar infrastruktur och gratistidningarnas utmaningar.
Tidskrifter
Under Almedalsveckan driver Sveriges Tidskrifter en hård kampanj om att tidskrifterna också ska få stöd. Dagens Media fick en pratstund med ordförande Helle Klein, som uttrycker en stor besvikelse över Mats Svegfors medieutredning.
Event
I dag klockan 14 släpps ytterligare en omgång gratisbiljetter till DJ Battle i Almedalen. Det brukar bli huggsexa om platserna, så var på tå för att inte missa chansen. Samtidigt presenteras det första medielaget.
Dagspress
Förra året ställdes Almedalen in. I år blir det en helt digital tillställning. Mediehusen och de stora tidningarna ska inte medverka. I stället bevakar de främst politiska utspel – vilket blivit särskilt intressant med anledning av regeringskrisen.
Event/sponsring
Almedalsveckan blir digital i år. Och i framtiden kortas den till fem dagar. Projektledaren Mia Stuhre är inte förvånad över konsulternas hårda kritik: ”Det fanns inget där som förvånade mig”.
Marknadsföring
Flygbolaget BRA:s beslut att ta bort tidningen Chef ur flygbolagets stolsfickor, för att den innehåller misshagligt innehåll, har gjort många upprörda. ”En förvånansvärt dålig PR-strategi”, säger Cissi Elwin, Chefs vd, till Dagens Media.
Marknadsföring
ALMEDALEN 2019. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson försvarar att tidningen finansierar journalistik med all typ av spelreklam – men anser att det är skillnad på medier och medier. ”Det är stor skillnad på journalistiska publicistiska medier och utomhusmedier som bara finns till för att tjäna pengar”, säger han under Dagens Medias seminarium.
Dagspress
ALMEDALEN 2019. Under Dagens Medias och TU:s seminarium i Almedalen, om hoten mot den lokala journalistiken, öppnade Gefle Dagblads och Hälsingetidningarnas chefredaktör Anders Ingvarsson upp för djupare samarbete mellan public service och lokalpressen.
Dagens Media Magasin
Efter Löfvens dissning har oron kring att Almedalen dalar i betydelse tilltagit – något som dock inte märks i årets närvaro av mediehus och byråer. Almedalen blir en allt viktigare arena för reklamvärlden. ”Det är en bra mötesplats och går att få väldigt mycket gjort på kort tid”, säger Tommy Lindgren, vd på reklambyrån Zellout.
Medievärldens arkiv
I år slår Medievärlden, Dagens Media och Resumé ihop sina evenemang i Almedalen. I den gemensamma trädgården i Visby väntar spännande seminarier för dig som arbetar med medier, marknadsföring eller kommunikation.
Medievärldens arkiv
Att Aftonbladet drar ned på sin Almedalenbevakning får inte de andra tidningarna att göra detsamma. De två stora morgontidningarna går plus på politikerveckan, och för Expressen är det viktigt att vara största mediehus på plats.
Medievärldens arkiv
Det vi nu väljer bort att göra under en sommarvecka i juli, för att det inte är motiverat av en rimlig nyhetsvärdering, kommer vi i stället att göra på andra platser, skriver Aftonbladets biträdande redaktör Eric Rosén.
Medievärldens arkiv
TU:s chefsjurist Per Hultengård modererar Medievärldens seminarium om framtidens spelmarknad. Fokus kommer att ligga på vad upphävandet av det svenska spelmonopolet betyder för medierna och spelbolagens medieinvesteringar, berättar han.