Allt om AI. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om AI.
Digitalt
Kommer journalister att ersättas av robotar? Det resonerar Nicklas Hermansson kring i veckans spaning och tar hjälp av en rad aktuella exempel. Dessutom: Twitter-konkurrenter, AI-videoklipp baserat på stillbilder och ”vanlisar” som kommenterar nyheter.
Analys
Nicklas Hermansson nördar ner sig i Taylor Swifts framgång och gedigna marknadsföringsstrategi. Dessutom spanar han bland annat kring Tiktoks ”poddfunktion”, Wikimedias omgörning och techbranschens nedskärningar.
Digitalt
FÖRDJUPNING. AI-tekniken utvecklas i raketfart och tidningshusen utforskar ivrigt nya sätt att boosta journalistiken med den. I dag används AI till allt från textproduktion till transkriberingar och metadata. Men vad väntar runt hörnet? Schibsted, Bonnier News och NTM berättar hur AI:s roll på redaktionerna förväntas växa ännu mer.
Under 15
I det 222:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av 19-åriga entreprenören Oliver Edholm som startat AI-bolaget Depict. De diskuterar ungt företagande och hur intresset för programmering och AI blev hans utbildning och karriärsval.
Analys
Nordiska mediechefer upplever att branschen ligger efter när det gäller AI. Men det kanske är dags att omdefiniera vad det innebär att ”halka efter”, skriver Schibsteds AI-expert Agnes Stenbom, och drar paralleller till Aisops fabel om haren och sköldpaddan.
Marknadsföring
Automatiserade processer och trubbig AI kan leda till att varumärken kapas när konkurrerande företag skapar Google-annonser som rankar på samma sökord. ✓ Så fungerar det. ✓ Detta säger lagen. ✓ Så skyddar du dig.
Debatt
Marknads- och kommunikationsavdelningars roll för att lyckas med AI-driven innovation är mer central än vad ledningen och avdelningarna kanske själva inser. Det handlar inte bara om att skapa medvetenhet runt vikten av ansvarsfull utveckling av AI internt och externt, utan även att se till att tekniken blir en central del av företagets innovationsstrategi. Det skriver Josefin Rosén, AI-expert på SAS Institute.
Analys
Artificiell intelligens kan vara en stor källa till framgång bland yngre målgrupper inom journalistiken, skriver specialisten Agnes Stenbom – och detta är på många sätt en affärsfråga, där medieföretag redan nu behöver investera.
Radio/podd
I en tid då många känner att framtiden rusar emot oss har många svårt att förstå vad det innebär och vad alla buzzwords egentligen betyder. Det vill Henric Smolak och Christian von Essen råda bot på i deras nya bok ”Nu fattar jag”. ”Många känner oro inför framtiden, vi vill visa på vilka enorma möjligheter som växer fram nu”, säger Henric Smolak, värd för podden Under 15.
Analys
Ingen enskild medieorganisation har i dag alla de perspektiv AI-utvecklingen kräver. Genom att dela med oss av lärdomar och frågor inför framtiden kan vi på ett resurseffektivt sätt röra oss mot gemensamma vinster.
Digitalt
Facebooks AI trålar det sociala nätverket i jakt på reklam som försöker profitera på coronapandemin. Nu vittnar digitala marknadsförare om att annonseringen på Facebook blir lidande eftersom roboten kan blanda ihop dem med oseriösa aktörer. ”Facebooks robotar är trubbiga och oförlåtande”, säger Alexis Barnekow, vd på Chatflights.
Analys
Det går fort på området för syntetiska medieuttryck. Men när människors röst översätts till syntetiskt ljud väcks såväl redaktionella och kommersiella frågor som etiska. Och om etablerade medieaktörer inte själva tar ledningen här kommer utvecklingen i stället att drivas av andra, skriver Agnes Stenbom, responsible data & AI specialist på Schibsted.
Analys
Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermansson analyserar hur politiksajten Politico blivit så framgångsrik att den nu säljs för över 1 miljard dollar – och listar deras fem smartaste drag. Dessutom bjuder veckans spaning på deep fake-reklam, problem för Joe Rogan och ljudet av skidor.
Analys
AI-baserade språkmodeller som kan skapa automatiskt genererade texter blir allt bättre. De skapar inte bara trovärdiga texter, nya studier visar att AI-genererade texter, inlägg och artiklar också verkar påverka människors åsikter och beteenden. Kristin Heinonen summerar några forskningsrapporter som pekar på att storskalig AI-propaganda kan vara närmare i tid än vi anar och har potential att påverka oss mer än vi tror.
Analys
AI-debatten präglas ofta av stora ord och abstrakta visioner. Men vilken utveckling kommer egentligen att påverka den svenska journalistiken framöver? Dagens Medias kolumnist Agnes Stenbom utforskar fyra fenomen.
Digitalt
Det finns tusentals ad- och martechlösningar globalt och åtminstone ett 30-tal tongivande bolag i Sverige. Dagens Media har kartlagt marknaden – och tagit reda på hur det går för de svenska bolagen. ✓Pubmatic om ökad konsolidering ✓Odyssey om techsamarbetet med Tobii ✓Dan Ads om self serve-plattformarnas framtid
Digitalt
UR ARKIVET. Marknaden för programmatiska annonsköp fortsätter att växa, men hur stor kan den blir? Dagens Media har tagit del av siffror och pratat med experterna: ✓ IRM och IAB om marknadsutvecklingen ✓ Quantcasts AI-plattform ✓ Bauer Media om potentialen i audio-programmatics.
Analys
När allt fler medieföretag engagerar sig i forskning och initiativ för ansvarsfull AI krävs reflektion över arbetets praktiska påverkan. Men hur öppna för kritiska fynd är vi egentligen? undrar Agnes Stenbom.
Digitalt
Män är kraftigt överrepresenterade i såväl bilder som texter. Det visar resultatet från ett internationellt AI-samarbete som Schibsted deltar i tillsammans med 20 nyhetsorganisationer i världen. ”Bristande balans i könsrepresentationen är ett gobalt problem”, säger Schibsteds AI-specialist Agnes Stenbom.
Digitalt
Låt algoritmerna göra jobbet – och se till att dina produkter automatiskt visas för rätt målgrupp. Det är ett av råden till e-handlare inför Black Friday från Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Facebook i Sverige.
Digitalt
Svenskgrundade Newsvoice vill motverka filterbubblor och fejkade nyheter – och nyhetsappen växer nu kraftigt i USA. Användarantalet har ökat med över 100 procent på ett halvår – med draghjälp från Youtubers som pratar om plattformen.
Digitalt
The Guardian publicerade i veckan en AI-genererad text med rubriken ”En robot skrev hela den här artikeln. Blir du rädd nu, människa?”. Men experter anser att programmet fått för mycket människohjälp för att kunna kalla texten för AI-baserad.
Debatt
Det är tråkigt att chattbotar gett den konversationsbaserade AI-tekniken ett sämre rykte än vad den förtjänar, skriver IP Softs Nordenchef Håkan Axtelius i en replik på Adobe-chefen Franck Attias debattinlägg.
Digitalt
Konsumenternas oro ökar för datadelning och AI-algoritmer, samtidigt som retailbranschen står redo att installera tekniken som skrämmer allra mest: ansiktsigenkänning.
En balansakt mellan hårdare lagar, integritetsvänlig teknologi och ännu mer transparens väntar den som vill behålla kundernas förtroende – och data.
AI-podden
Kan politiken motverka att AI inte används till ändamål som är ogynnsamma för mänskligheten? Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, gästar AI-podden och berättar bland annat hur och varför regeringen vill satsa på AI.
Tips och inspiration
En stor del av reklamen vi möts av saknar relevans – vilket leder till att allt fler använder adblockers. RTB House Karolina Klijer reder ut ut man kan öka effektiviteten på sina annonser med hjälp av deep learning.
Medievärldens arkiv
Det mest slående intrycket från årets kraftigt förändrade tekniska branschmässa som just nu pågår i Berlin är det tunga genomslaget för artificiell intelligens, rapporterar Gunnar Springfeldt från Wan-Ifra World Publishing Expo som i år hålls i samarbete med Digital Content Expo.
Medievärldens arkiv
Artificiell intelligens har potential att beröra hela den journalistiska värdekedjan och dess betydelse i framtiden ska inte underskattas. Gunnar Springfeldt reder ut hur AI kan användas inom media och vilka möjligheter och risker som finns.