Allt om Aftonbladet. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Aftonbladet.
Dagspress
När Expressens under ett stormöte igår berättade att nära 10 procent av nyhetsredaktionen bantas var det inför allmän beskådan. Mötet sändes nämligen live på Youtube: ”Vi fick en större publik än vanligt...”, säger tidningens chefredaktör.
Dagspress
DEL 3. När kvällstidningarna utvecklar sina läsaraffärer står minskad churn, nollmoms och regelring av techjättarna i fokus: ”Vi driver också hårt för att få rimliga och konkurrensmässiga villkor hos techjättarna. Det arbetet går sakta men säkert framåt på olika plan, vilket är mycket viktigt då mobilen är svenskarnas förstaval”, säger Ted Kudinoff på Aftonbladet.
Dagspress
UPPDATERAD. Schibsted samlar prenumerationer och produkt i en ny gemensam organisation som arbetar över landsgränserna. Karl Hahtovirta får nytt uppdrag som chef för prenumerationsaffären i Sverige. Ingen medarbetare har fått gå till följd av organisationsbygget, däremot kan roller förändras.
Dagspress
Bonnier News, Schibsted och Bauer Media säger sig vara väl förberedda på lågkonjunktur – men sparpaket är redan här, och de håller hårt i plånböckerna: ✓Ny redaktionell plan på Expressen ✓Schibsted: ”Aftonbladets magasinsportfölj måste utvärderas under vägens gång” ✓Fortsatta prishöjningar ✓Digital accelerering.
Dagspress
För två dagar sedan annonserade Schibsted ett stort sparpaket i en intervju med Dagens Media. Nu framkommer det att antalet journalist-tjänster inte kommer att beröras på Aftonbladet och SvD: ”Från klubbens sida är vi faktiskt ganska lättade”.
Dagspress
Kvällstidningarna rankar mycket lågt i förtroendemätningar, men har sina absoluta trafiktoppar vid stora nyhetshändelser. Hur ska man tolka det? Dagens Medias kolumnist Martin Schori resonerar kring resultatet av förtroendemätningarna och läsarnas faktiska beteende.
Dagspress
UPPDATERAD. Den 24 januari planeras ett stormöte inom Schibsted, där personalen ska informeras om ett nytt sparpaket. ”Vi tycker alla så klart att det är roligare att investera och växa, men nu gör läget att vi behöver se över våra kostnader” säger vd Kristin Skogen Lund.
Dagspress
Aftonbladets magasin Klick, Härligt Hemma och Söndag läggs ner vid årsskiftet. Istället lyfts Härligt Hemma och Söndag in i huvudtidningen på helgen. Vad det blir av varumärket Klick är ännu inte klart. ”Målsättningen är att de annonsörer vi har haft i Härligt Hemma och Söndag följer med oss i den nya tabloidformen”, säger Michael Fristedt, affärschef på Aftonbladet Print, till Dagens Media.
Analys
Förra veckan rapporterade såväl Google och Facebook som Schibsted sina resultat för tredje kvartalet 2022. Trots att bolagen redan fått stryk på börsen under flera månader så innebar nyheterna att börskurserna föll en bit ytterligare. Men är det bara en nervös börs som reagerar med en ryggmärgsreflex eller visar siffrorna något om vart mediernas ekonomiska utveckling är på väg?
Tidskrifter
Vi Medias samtliga utgåvor tar plats i Aftonbladets ställ i kassalinjen. ”En affärsmodell som gynnar både oss dem”, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. I samband med det säger Vi upp avtalet med Tidsam.
Digitalt
De trakasserar varumärken och hänger ut journalister. Samtidigt använder de etablerade annonsverktyg som Google och Mynewsdesk för sina ändamål. Resumé och Dagens Media granskar Segeltorpsnätverket – en gruppering som hatar och smutskastar för betalning.
Dagspress
Kvällstidningarna ser problem med att bevaka ett fotbolls-VM i en totalitär stat som Qatar. Aftonbladet valde att samarbeta med Amnesty redan inför vinter-OS i Kina och fortsätter inför vinterns VM.
Dagspress
Aftonbladet, Expressen och Discovery Plus är några av Snapchats svenska mediesamarbeten som presenteras i dag. ”Vi riktar in oss på 'Gen Z'”, säger Nathalie Mark, framtidsredaktör på Aftonbladet.
Tidskrifter
Såväl Aller Media som Aftonbladet satsar på mentorprogram för att öka mångfalden. ”Vi har makt att verkligen påverka och det förpliktigar”, säger Joakim Romanus, koncerndirektör HR och kommunikation.
Dagspress
Vid stora nyhetshändelser slåss tidningarna mot en tidig deadline i print. Dagens Media har frågat Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter hur strategin för papperet sådana här dagar ser ut.
Dagspress
Journalisten Peter Kadhammar – från ”stalinist” på Expressen till ”borgare” på Aftonbladet.
✓ ”Expressen var förgiftat”
✓ ”Världen är förpestad av provokatörer”
✓ ”Att vara journalist är en fråga om temperament”
Dagspress
Två år efter tv-kanalen ”Godare” sjösattes lanserar nu Aftonbladet en sajt med samma namn – med målet att bli svenskarnas förstaval för matinspiration: ”Vi såg att det saknades en överskådlig och inspirerande sajt för matintresserade att gå till”, säger Karl Hahtovirta.
Dagspress
Aftonbladet lånar ett grepp av sig själv. Imorgon lanserar tidningen en 252 sidor tjock ”bibel” om valet i Sportbladet-anda: ”Vår demokratiska skyldighet att ta oss an valet som om det vore ett OS”, säger Sportbladets redaktör Johan Larsson.
Dagspress
Omni har totalflex, TV4 återgår till heltidsjobb i tv-huset. Medieföretagen har valt olika lösningar för hemarbete eller närvaro. Inget blir som förr efter pandemin och Dagens Media vet hur.
Dagspress
Man ska göra det man är bäst på och det folk helst vill ha. Så resonerar Aftonbladets biträdande redaktionschef och valgeneral Martin Schori: ”Alltså satsar vi hårdast på nyhetsarbetet”. Han avslöjar också att Sportbladet gör en 250 sidor tjock ”valbibel”.
Debatt
REPLIK. Framtidens mediesajter är kanske varken 100 procent öppna eller stängda – utan både och. Det skriver Aftonbladets Martin Schori i ett svar till Kenneth Danielsson, och konstaterar att Aftonbladet – precis som flera andra mediehus – laborerar med en rad olika lösningar.
Dagspress
Schibsted ökar de totala intäkterna med 7 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Men samtidigt går EBITDA–resultatet från 594 MNOK till 480 MNOK. Affärsområdet News Media redovisar ökade digitala prenumerationsintäkter och totalt uppgår de digitala prenumeranterna i Sverige och Norge till 1,4 miljoner.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Dagspress
Schibsted ska fördubbla de digitala prenumerationsintäkterna till 2025. Dagens Media möter Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes på sitt Sverigebesök för att höra hur mediehuset ska nå målet, vad mer än nyhetsprodukter som kan ingå i en prenumeration samt vilka områden de ska satsa på under 2022.
Dagspress
Processen att teckna prenumeration på Aftonbladets och Expressens sajter kräver att man skapar ett Schibsted-konto eller har Klarna. Dagens Media synar kundresan:
■ Smidigt att teckna för de som redan har Schibsted- respektive Klarna-konto, men besvärligare för andra
■ Intensiv onboarding från Aftonbladet
■ Expressen låter chefredaktören tala direkt till prenumeranterna.
Dagspress
Aftonbladet lanserar ett mentorprogram för unga personer tillsammans med Fanzingo. Syftet är att öppna dörrar för underrepresenterade grupper och öka mångfalden: ”Det kan bli utvecklande för oss som mediehus”, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef, på Aftonbladet.
Dagspress
Corona, spelregleringen och GDPR-striden med Google. Tre hugg som har fått Aftonbladet att blöda hundratals miljoner de senaste åren. Men nu vänder tidningen till ”solid vinst”. För Dagens Media berättar Lena K Samuelsson om resan från kris till vad Schibsted kallar för en ”makalös turn around”.
Rörligt
INTERVJU. Efter snart 30 år i mediebranschen har Lotta Folcker sedan några månader tillbaka tagit över rodret för sporten på Nent som köper sporträttigheter på löpande band. Dagens Media träffar Lotta Folcker för att prata om hur hon ska leda sportredaktionen framåt, lärdomarna från turbulensen under metoo och hennes karriär från hästsportreporter till topproller på både TV4, Aftonbladet – och Nent.
Dagspress
Möjligheterna att mäta hur enskilda artiklar tas emot av läsarna har aldrig tidigare varit så stora. Expressen och Dagens Nyheter berättar om vilka mätpunkter som är kritiska för att avgöra framgång – och hur detta har förändrats.
Dagspress
Vilka mått använder Svenska Dagbladet och Aftonbladet för att mäta hur bra det går? Och vad kan vara svårt med att mäta journalistisk framgång? Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt och Svenska Dagbladets redaktionella utvecklingschef Johan Silfversten Bergman avslöjar sina knep.
Dagspress
Flera svenska tidningar sampublicerar på torsdag tre texter om vikten av demokrati och yttrandefrihet. Med initiativet vill tidningarna manifestera att de står upp för fri press i Ryssland och Ukraina, berättar Aftonbladets Lena K Samuelsson.
Dagspress
Kriget i Ukraina dominerar just nu all nyhetsrapportering hos de stora medierna. Men alla har inte journalister på plats. Hur ställer redaktionerna om, hur många har utsända på plats, och hur ska de ta sig hem igen? Dagens Nyheter, SVT, Aftonbladet, SR och Svenska Dagbladet ger svar.
Dagspress
Samtidigt som Sportbladet är på plats i Peking och bevakar OS inleder de ett samarbete med Amnesty för att sätta fokus på så kallad sportwashing. ”Det är vår uppgift som journalister att inte bara rapportera det arrangörer eller företag vill visa upp”, säger Johan Kingfors på Sportbladet.
Dagspress
2021 har varit ett väldigt bra år för Schibsted News Media, säger koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes: ”Aftonbladet har gjort en turn around som har varit makalös”. Målet är nu att de digitala prenumerationsintäkterna år 2025 ska landa på 2,6 miljarder norska kronor.
Dagspress
Fackklubbarna på Dagens Nyheter och Aftonbladet har under pandemin lagt ned många timmar på att ringa runt till medarbetarna på respektive tidning för att teckna sig en bild av måendet: ”Vi kände en stor frustration över att inte veta hur folk hade det”, säger Hans Arbman, skyddsombud på Dagens Nyheter.
Dagspress
Aftonbladet förstärker breaking news-desken och plockar in nygamla ansikten till nya roller. Samtidigt byter livetjänsten Supernytt namn. ”Jag är så glad att vi efter några tuffa år nu kan investera i journalistiken ordentligt”, säger tidningens Hanna Olsson Berg.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Analys
Att Google tvingas plocka bort sökträffar är problematiskt i sig. Men att de inte ska få meddela sajtägare är märkligt – och slår mot den transparens och öppenhet som vi svenskar har vant oss vid, skriver Martin Schori.
Dagspress
Alla de redaktioner som har klarat av att upprätthålla journalistiken trots ytterligare ett år av hemarbete bör hyllas, anser Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. Och nästa år – när det är val – blir det avgörande för mediernas trovärdighet om de lyckas sätta en egen agenda, menar hon.
Dagspress
Schibsted värvar från norska PR-branschen och utser Bjørn-Martin Bache Nordby som ny kommunikationsdirektör för Schibsted News Media. Han fick jobbet för för sin djupa förståelse för ”Nordens mest omtyckta mediehus”. ”Han den verktygslåda som behövs för att lyckas”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.
Digitalt
Nyhetsläsarnas medievanor förändras radikalt och koden för att locka unga blir allt svårare att knäcka. Smålandsposten, Västerbottens-Kuriren, Dagens Nyheter och Aftonbladet jobbar alla aktivt med att konvertera unga läsare: ✓ Smålandspostens Ungredaktion återuppstår ✓ Aftonbladet: ”Underskatta inte den yngre målgruppen” ✓ VK:s ambitiösa mål – 2 000 nya unga prenumeranter ✓ DN: ”Vi har behandlat Youtube alldeles för styvmoderligt”.
Dagspress
Prenumerationspeak och sänkta kostnader fick Dagens Industri och DN att avstå stödpengar 2020 – och DN räknar med ännu högre vinst i år. För Stampen och Svenska Dagbladet gav statliga stöd däremot skjuts åt miljonvinster förra året. Den positiva utvecklingen håller i sig 2021 – då Aftonbladet åter vänder till vinst, avslöjar Schibsteds Siv Juvik Tveitnes.
Dagspress
Aftonbladets användning av den svenska flaggan under landslagsmatcher i fotboll utgör ett ”missbruk” eftersom den används i syfte att marknadsföra tidningen. Det menar statsheraldikern vid Riksarkivet.
Radio/podd
Framöver kommer vartannat avsnitt av Aftonbladet Kulturs podd ”En varg söker sin pod” att ligga bakom betalvägg. Aftonbladets biträdande kulturchef Eric Rosén motiverar beslutet: ”Just kulturutbudet har tidigare varit begränsat i Pluserbjudandet”.
Dagspress
Expressens Emma Malmlöf och Aftonbladets Josefin Lundh bossar över kvällstidningarnas sociala medier. Men hur stora är mediehusen i kanalerna, och hur jobbar de? Dagens Media reder ut: ✓Kvällstidningarnas viktigaste kanaler ✓Vilket innehåll som är avgörande ✓Målet med närvaron – och hur det har förändrats. ”Vi vill alltid nå så många som möjligt, men det får inte bli på bekostnad av andra viktiga mål”, säger Emma Malmlöf.
Dagspress
Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.
Dagspress
Dagstidningarna fortsätter att tappa räckvidd i print. Men Dagens ETC, GT och Skånskan går rejält mot strömmen, visar Orvesto Konsument 2021:2. Här är räckvidderna för storstadstidningarna och annonspaketen.
Analys
Genom rätten att bli bortglömd hjälper Google makthavare som utsatts för sanna och relevanta granskningar att tvätta sin byk, skriver Martin Schori. Men det är inte oproblematiskt att anonyma Google-redaktörer bestämmer vilka länkar till artiklar som ska synas på världens största sökjätte.
Debatt
Begreppet opartiskhet är ett gift i den svenska samhällskroppen – och det bör inte hindra reportern från att ta ställning, skriver reportern Staffan Heimerson i ett försvar för Carina Bergfeldt.
Dagspress
Två DN-journalister och en SR-journalist har chans att vinna. ”Årets nominerade har med sina granskningar uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan”, säger Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.