Allt om Adon. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Adon.
Mediebyråer
Här ger Hear, Scream, TBS och Adon sin bild av hur det är att stå fria från de globala jättenätverken – och varför det ibland skulle vara skönt med en flygande gubbe från London.
✓ ”Vi får inga kunder gratis”
✓ Kan gasa – när andra bromsar
✓ ”Utmaningen är ju att alltid behöva prioritera”
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Debatt
Att tidskrifterna och morgonpressen får en förhållandevis liten del av annonskakan beror på ett kunskapsglapp. Det största problemet är inte i räckvidden utan en felaktig uppfattning i branschen om effekten, skriver Johanna Alanko, byråchef på Adon.
Mediebyråer
På mediebyråerna är besvikelsen stor över att Youtube har backat från planen att ansluta sig till MMS. OMG, Adon och Dentsu Amplifi om beskedet:
✓”Stor besvikelse”.
✓”Youtube är en walled garden”.
✓”Skeva jämförelsetal”.
Rörligt
Inom några veckor släpps Netflix hybridtjänst. Adons Peter Nilsson tror att satsningen har en jättepotential och spår likt OMD:s Johans Engström att tjänsten kan komma att pressa de lokala tv-husens affär. TV4 som också filar på en hybridtjänst, menar å sin sida att konkurrensen är positiv. ✓ McDonald's intresse för hybridtjänsten ✓ Prisnivåerna ✓ För- och nackdelar för tv-husen.
Rörligt
Netflix annonseringserbjudande har stora möjligheter att revolutionera annonseringen inom rörlig bild. Även om all information inte finns tillgänglig börjar vi få en bra bild över hur tjänsten kommer att se ut. Adons Peter Nilsson sammanfattar allt som finns att veta om tjänsten hittills – och vad som väntar runt hörnet.
Debatt
Forskningen är enig: marknadsföringen bör fortsätta trots kris. Men hur gör man reklam för produkter som inte finns att sälja eller har högst osäkra leveranstider? Daniel Eriksson, vd på Adon, ger sina bästa råd.
Debatt
De positiva effekterna av att bygga starka varumärken – inte minst under turbulenta tider – känner hela branschen till. Trots det är ändå den kortsiktigt försäljningsdrivande marknadsföringen oproportionerligt hög, skriver Adons Jonathan Norén.
Debatt
Sportswashing är ett problem för stora idrottsevenemang, och nu väntar fotbolls-VM i Qatar. Vi behöver vara medvetna om vår medverkan i sportevenemang i icke-demokratiska länder samt förstå att det går att göra skillnad, skriver Adons Anna Karin Wålarö och Kerstin Åström.
Mediebyråer
Flera mediebyråer har som mål att bli klimatneutrala. Samtidigt vill byråerna få kunderna att klimatkompensera sina kampanjer via projektet Media Climate Fund, som drivs av Sveriges Mediebyråer. Här berättar nio byråer om vad de gör för att minska utsläppen och sitt klimatavtryck.
Debatt
Mycket talar för att vinter-OS i Beijing blir en tittarfest med höga ratings för Discovery Group Sweden, som numera innehar tv-rättigheterna. Det finns dock osäkerheter kring cornonapandemin som kan påverka slutresultatet rejält, skriver Adons Anna Karin Wålarö och Kerstin Åström.
Debatt
Influencer marketing omsätter nu cirka 1 miljard kronor om året i Sverige, men samtidigt finns det en hel del utmaningar för mediekanalen. Marie Trojmar och Jessica Heinonen, på mediebyrån Adon, ger sitt perspektiv på vad som behöver göras och hur man bäst agerar för att lyckas.
Debatt
Även om mediekonsumtionen blir hög i sommar kommer den att vara fragmentiserad vilket kräver en mix av flera mediekanaler för att säkerställa räckvidden, skriver Jonathan Norén, projektledare för Insikt & Analys på Adon.
Mediebyråer
OMG:s nya byrå Resolution plockar Kindred från Adon. Men Adons vd Daniel Eriksson är i dag positiv trots förlusten: ”Självklart påverkas Adon av att en stor kund lämnar men vi är samtidigt involverade i ett flertal större pitcher och ser ljust på framtiden”.
Debatt
Digitala köp inhouse backar i Europa samtidigt som hybridlösningarna ökar kraftigt. Enligt Sandra Bergendorf och Adela Vergara på Adon blir hanteringen av digitala köp marknadsavdelningarnas största utmaning 2021.
Dagspress
Investeringarna under maj månad var all time low. Daniel Eriksson på Adon och styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer om: ✓ Nedgången i kvällspress ✓ byråernas påverkan och ✓ prognosen för juni.