Allt om Acast. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Acast.
Radio/podd
Åtta nya poddar, med profiler som Isabella Löwengrip, Anna Björklund, Mia Skäringer, Hampus Nessvold och Nisse Hallberg, har sajnat med Acast. Med tillökningen räknar Acast med att räckvidden ska gå upp med över två miljoner nya månatliga lyssningar i Sverige.
Radio/podd
Ljudmedierna kämpar för att annonsörerna ska ta det kommersiella värdet av audio på allvar. ✓Acast och Bauer släpper nya annonsprodukter ✓Så justeras priserna inför 2023 ✓Programmatiskt ljud växer
Radio/podd
Lyssnandet på de fem största podcastplattformarna har i år ökat med närmare 12 procent. Därmed har den kraftiga tillväxten bromsat in.
✓Acast knappar in på Sveriges Radio
✓Kraftig tillväxt för podden som annonskanal
✓Podcast en del av influenceraffären hos Aller Media
Radio/podd
Vad har varumärken att vinna på att investera i ljud? Vilka utmaningar finns med ljudmediet? Under premiären av ”Audio Talks” ägnar vi en hel timme åt att att prata om effekten av ljud. Här kan du se onlineshowen:
Rörligt
Alexander Pärleros använde klipp från TV4:s ”Nyhetsmorgon” för att sprida det senaste kritiserade poddavsnittet om vaccin och pandemin. Det har fått TV4 att reagera: ”Det är både ohederligt och allvarligt”, säger Johanna Thulin Bratten, programchef samhälle på TV4, till Dagens Media.
Digitalt
JULFRÅGAN. Enligt tradition avslutar Dagens Media året med ”Julfrågan” där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit, och tittar under locket på det nya. Först ut, Acast och Sesamygrundaren Måns Ulvestam, som siar om filterbubblans återkomst 2022.
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Digitalt
Tiden har kommit för styckvis försäljning inom flera medieslag, och med bolaget Sesamy tror sig Acastgrundarna ha rätt lösning för att få det att fungera. Enligt Måns Ulvestam har vi nått ”peak subscription”, och publicister missar nu intäkter från de som aldrig kommer bli prenumeranter: ”Det finns olika varianter av köp på enstaka artiklar. Men tajmingen och lösningen har inte varit rätt”, säger han.
Analys
Det är svårt att jämföra de ekonomiska nyckeltalen mellan gamla och nya medieföretag. Dessutom finns det en bristande kunskapsnivå kring startups, skriver medieanalytikern Stefan Melesko, som åskådliggör problemet genom att analysera flera börsnoterade medieföretag.
Digitalt
Dagens Media djupdyker i ljudmarknaden, ännu en TV4-profil beter sig illa, Scream och Tre Kronors bokslut för pandemiåret och annonsörer som hindras av rädsla för Facebooks robot. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Radio/podd
Podcasts tar rejäla kliv på annonsmarknaden, och konkurrensen om annonsörernas pengar hårdnar. ✓Spotify släpper första dramatiserade podden ✓Acast letar nya stjärnpoddar ✓Perfect Day siktar på nya marknader
Radio/podd
Aldrig har svenskarna konsumerat ljudmedier i så stor utsträckning som under pandemin. Men andelen av reklamkakan är fortfarande liten. Hur ska den växa? Varför lyser de politiska besluten kring den kommersiella radion med sin frånvaro? Hur ska poddbolagen utveckla innehållet? Och hur ska ljudboksjättarna locka nya prenumeranter? Det och mycket mer får du svar på under Dagens Medias temavecka om ljudvågen vi just nu befinner oss i.
Dagspress
DEL 2. Hybridkontoret ser ut bli det nya normala när mediebranschen kickstartar hösten, och nya arbetssätt mejslas fram på bolag som Storytel och Bonnier News. Dagens Media har undersökt hur tio medieaktörer tänker i bygget av framtidens arbetsplats.
Analys
OMX30 har ökat med 22 procent i år. Men majoriteten av de svenska mediebolagen noterade i Stockholm har fått se sina aktiekurser falla. Värst har det gått för Readly som backar med 44 procent. ✓Nent, Readly, Hemnet och Acast noterade de senaste åren ✓Därför får lönsamhet vänta för tillväxtbolagen ✓Tillgången på kapital avgörande ✓Risk för återkommande emissioner.
Under 15
I det 166:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av modeikonen och PR-proffset Fredrik Robertsson för att diskutera hur man som företag och individ bör agera när man vill nå ut i bruset.
Radio/podd
Josephine Forssjö, innehållshef på Acast, hymlar inte om att bolaget slåss med Clubhouse om lyssnarnas öra. Men trots det betraktar hon inte den hajpade ljudplattformen som en konkurrent: ”Clubhouse är en chans för kreativitet”.
Radio/podd
Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Johanna Turner, försäljningsdirektör på Acast, berättar om rekordhög lyssning och kraftigt ökade annonsintäkter under året. ”Människor suktar mer än någonsin efter eskapism, sällskap i öronen och efter godhjärtat innehåll”, säger hon.
Radio/podd
Poddplattformarna är på frammarsch. Coronapandemin, en strid ström av nya poddar och en utveckling av mediet har lett till kraftigt ökade räckvidder. ✓Podden som räckviddsmedium ✓Komplement till radioannonsering ✓Framtiden som annonskanal
Digitalt
Stora techbolag som Spotify, Hulu och Tiktok rullar i år ut self-serve-plattformar för annonsörer. Är det rätt strategi för att få annonsörer att öppna plånboken i inhouse- och coronatider? ✓ Spotify om sin annonsplattform ✓ Medieexperten: ”Ett sätt att konkurrera med techjättarna” ✓ Annonsören: ”Sänker tröskeln för att prova ett medium”.
Radio/podd
Initiativen och satsningarna inom ljud och podd fortsätter att hagla. Acast släpper nytt verktyg för att knyta till sig nya poddskapare och öka intäkterna. ”Det kommer bli en väsentlig del av våra intäkter”, säger Acasts medgrundare Johan Billgren.
Radio/podd
En stor del av Sveriges poddar ansluter sig till IAB:s nya globala poddvaluta. Men fortfarande står flera bolag och poddar utanför en gemensam mätvaluta. ✓ Detta innebär den nya valutan ✓ Så väntas siffrorna påverkas ✓ Locket på från Spotify
Radio/podd
Poddlyssnandet fortsätter att öka. Men nu lägger Acast ned sin premiumtjäst Acast Plus. Konkurrenten Podme, vars hela affärsidé bygger på att ta betalt av poddlyssnarna, ser däremot tillväxt i antalet prenumeranter. Läs mer om: ✓Acasts förklaring till varför man lägger ned Acast Plus. ✓Spotifys satsning på räckvidd. ✓Hur Podme lyckas locka betalande lyssnare. ✓Dagsfärska siffror över poddlyssnandet. ✓Experten om betalmodellernas framtid.
Radio/podd
Ljudmedierna ökar kraftigt – i både konsumtion och intäkter. Dagens Media samlade representanter från Nent Radio, Mediacom, Bauer Media, Acast och Tele2 för ett samtal om ljudets utveckling, utmaningar och möjligheter. ”Den SEO som finns i dag måste få ett annat typ av språk”, säger Joakim Francke.
Radio/podd
Fram tills nu har podcast och bio inte haft så mycket med varandra att göra. Men nu inleds ett samarbete kring formatet Poddbio: ”Jag tror att det kommer gå att göra något häftigt med det här”, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.
Medievärlden Premiums arkiv
I analysen “När algoritmerna sköter journalistiken” ställs frågan om det i framtiden finns artificiell intelligens som gör att "texter framstår som kreativa processer”. Kristin Heinonen lyfter fram experiment som tyder på att även kreativa jobb utmanas av artificiell intelligens.
Medievärlden Premiums arkiv
Mindre omstörtande än entusiasterna hoppas på och pessimisterna fruktar. Jens Finnäs från frilansbyrån Journalism++ Stockholm visar konkreta exempel på hur robotjournalistik kan förbättra, men kanske inte revolutionera journalistiken.