Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ZTV ska fånga ungdomarna före såporna

Publicerad: 30 Augusti 1999, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

ZTV vill locka unga tittare innan såporna tar över hos konkurrenterna. I blocket mellan 17.00 och 19.30 ligger ungdomskanalens höstsatsningar Kompis, TV-huset och Mitt Sommarlov.


Nytt för i höst är också att ZTV får en tydligare tablå med program som oftast

börjar på hel- och halvtimmar. VD Michael Porseryd hoppas att höstens nyheter

ska fortsätta locka tittare till kanalen.

- Målet är att fortsätta att öka med tio till tjugo procent under resten av

året, säger Michael Porseryd.

I första hand vill ZTV ta tittare från andra TV-kanaler men Michael Porseryd

hoppas också på att locka lyssnare från radion att slå på ungdomskanalen.

- Vi är en nischkanal och det är svårt för oss att konkurrera med de större

kanalerna. Vi försöker istället att bli ett starkt komplement, säger han.

ZTV är en förlusttyngd kanal och när den trenden kan tänkas vända vill inte

Michael Porseryd spekulera i. VD:n säger dock att annonsförsäljningen har ökat

sedan ZTV i somras startade 24-timmarssändningar, men han vill inte avslöja hur

mycket. Det är ingen annonsör som specifikt frågar efter dagtid utan framför

allt används dagsändningarna till att nå den önskade räckvidden, säger Michael

Porseryd.

TV-huset är ett direktsänt musikmagasin med artister och tävlingar som startar

den 30 augusti. Kompis startar samma dag och är ett önskeprogram. Mitt

Sommarlov börjar den 7 september och är en dokumentärsåpa där sju killar och

tjejer under en månad ska lära sig att göra TV. Det finns fortfarande

sponsorplatser lediga runt programmen.

Tia Jumbe

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.