Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ZTV gör nytt försök i Norge

Publicerad: 12 November 2001, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Vid årsskiftet lanseras ZTV i Norge. MTG bedömer "förutsättningarna på annonsmarknaden" som bättre än vid förra lanseringen 1995-1996 då kanalen fick läggas ned.


- Vi har gjort en stor marknadsstudie som visar att förutsättningarna är bättre

den här gången. Musikmarknaden är mycket viktigare för annonsörerna nu, och

annonsmarknaden i stort är mognare. Förra gången var vi lite tidigt ute, säger

Petter Nylander, vd för Viasat Broadcasting Group.

Samordning med ZTV i Sverige begränsar också det finansiella risktagandet,

enligt Petter Nylander.

- Vi ska nyttja vår kompetens i Stockholm och i London och räknar med stora

synergier, säger han.

Vilka ser ni som konkurrenter?

- Förutom MTV är ungdomskanalen Metropol i Oslo en konkurrent.

Varför väljer ni den här tidpunkten för att starta en ny kanal?

- Det är en strategisk, långsiktig satsning för oss. Och vi är inte lika

beroende av reklammarknaden som många andra eftersom, vi har andra intäkter än

från reklam.

Finns några planer på att starta ZTV i Danmark?

- Vi tittar på det men har inga konkreta planer ännu. Går det bra i Norge så är

det troligt att vi försöker i Danmark.

Liksom systerkanalen i Sverige riktar sig norska ZTV till ungdomar. Några

egenproduktioner blir det dock inte i början. Morgnar, eftermiddagar och sena

kvällar kommer kanalen att visa musikvideor och övrig tid serier och

långfilmer. Rekrytering av "nya förmågor som programledare" till framtida

egenproduktioner kommer dock att inledas omedelbart.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.