Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Zlatans uppriktighet – varje pr-strategs mardröm"

Publicerad: 13 november 2011, 07:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Zlatans brist på falsk blyghet, nätets påverkan på intelligensen och pampiga galor är ämnen för veckans söndagspanel.


Varje söndag ber dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått  – och blicka framåt.

Peter Paunovic, ägare och grundare av PSP Media

Zlatans bok har blivit en riktig pr-bomb och kvällspressen har fortsatt att rapportera om boken hela veckan. Kan svenska folket få nog av Zlatan?

- Svenska folket kan aldrig få för mycket av Zlatan, han behövs som en riddare och Hjälte för att slåss mot Jante och dennes hejdukar "kungliga avundsjukan" och herr "Lagom".

The Ark ersattes av Caroline af Ugglas som reklampelare för Panta mera. Om det var upp till dig – vilket band skulle göra reklam för vilken produkt?

- Pantamera-sången skulle jag vilja se framförd av Goran Bregovic med full blåsorkester, eller av Cesaria Evora.

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

- Nästa vecka vill jag läsa: "Forskare eniga - Internet gör oss dummare!" Forskare vid Cambridge har konstaterat att även fast internet gjort oss mer pålästa på grund av mängden information, så har enkelheten gjort oss latare och mindre benägna att själva kritiskt granska och bedömma de fakta som ges. Detta leder i sin tur till att vi minskar hjärnans kreativa aktivitet och därigenom sjunker intelligensen.

Johanna Snickars, pr-konsult på Weber Shandwick

Zlatans bok har blivit en riktig pr-bomb och kvällspressen har fortsatt att rapportera om boken hela veckan. Kan svenska folket få nog av Zlatan?

– Risken är större att Zlatan tröttnar på sig själv innan svenska folket gör det. I dagsläget skulle han ensam kunna fylla en arena.

The Ark ersattes av Caroline af Ugglas som reklampelare för Panta mera. Om det var upp till dig – vilket band skulle göra reklam för vilken produkt?

– Friends in Need återuppstår och spelar in en låt för antimobbningsorganisationen Friends. Sen utökas det med Zlatan och Björn Ranelid i en svensk version av Live aid galan.

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

– En bra mix vore läsning om hur intranät förflyttas till appar och förbättrar internkommunikationen, att alla svenska tjejer äntligen kostnadsfritt vaccineras mot livmoderhalscancer, samt att Webbdagarnas heldagskonferens om Facebook den 14 december sålt slut.

Carl Cato, reporter på TT Spektra

Zlatans bok har blivit en riktig pr-bomb och kvällspressen har fortsatt att rapportera om boken hela veckan. Kan svenska folket få nog av Zlatan?

– Jag hoppas inte det. Det är skönt med person som är helt befriad från inställsamhet och falsk blyghet. Hans brutala uppriktighet borde vara varje pr-strategs mardröm, men resultatet av den har blivit det motsatta. Zlatan är inget snack och mycket verkstad, när han väl talar är det klart att folk vill lyssna.

The Ark ersattes av Caroline af Ugglas som reklampelare för Panta mera. Om det var upp till dig – vilket band skulle göra reklam för vilken produkt?

– Jag hade velat se Guns N’ Roses göra reklam för SJ. Skivan ”Chinese democracy” var försenad med 14 år så det hade känts trovärdigt. Man kunde använda låten ”Locomotive”, annars är ”Perfect crime” och ”Double talkin’ jive” personliga favoriter.

Vad vill du läsa om i nästa vecka?

– På söndag nästa vecka får svensk press tjuvtitta lite på David Finchers Millennium-film. Eftersom jag kröp genom tre träsk för att fixa den första artikeln från inspelningen i Sverige så hoppas jag att filmskribenterna kan rapportera att den är riktigt knäckande bra.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.