Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Zidane och Messi i Adidas megakampanj

Publicerad: 27 maj 2009, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Barcelona-stjärnan Messi spelar huvudrollen som "The Spark" i Adidas nya reklamfilm som har världspremiär ikväll. Filmen är starskottet på en kampanj som pågår fram till VM 2010. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Adidas nya reklamkampanj, som lanserar fotbollskon F50i, har tv-premiär i samband med Champions League-finalen mellan Barcelona och Manchester United i kväll. I filmen reser Zinedine Zidane till Buenos Aires för att leta rätt på legenden "The Spark", det vill säga Barcelonas superstjärna Lionel Messi.

Messi-filmen är startskottet för en längre kampanj som pågår ända fram till VM nästa år med temat "Every team needs a...".

- Zidane är den röda tråden i kampanjen. Han är på jakt efter det ultimata laget, och börjar med "The Spark", gnistan som sticker ut och kan dra igång laget, säger Emma Stjernlöf, pr-chef för Adidas i Norden.

Premiärfilmen följs av en integrerad lanseringskampanj med Messi och Zidane i huvudrollerna. Filmen följs av en film noir-inspirerad digital kampanj som beskriver berättelsen om hur Messi blev "The Spark", med Zidane som berättare.

Kampanjen uppdateras kontinuerligt på webben, bland annat Zidanes blogg på Adidas fotbollssajt adidas.com/football.

Lanseringen omfattar även print, butik, gräsrotskampanjer, event och spel, med ett manér som påminner om tecknade serier. I Sverige pågår kampanjen främst online och i butik, samt med pr tillsammans med Adidas svenska pr-byrå Jung.

Kampanjen är gjord av Adidas reklambyrå 180 Amsterdam och den digitala byråkonstellationen Riot.

Det kreativa temat från 180 bakom kampanjen är: Andy Frackrell, exekutiv cdPeter Albores, copyDaniel Carlsson, adMartin Therhart, ad

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.