Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Zenith tappar Pharmacia

Publicerad: 7 maj 2002, 07:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Mediebyrån Zentih Media tappar sin i särklass största kund Pharmacia. Efter ett internationellt nätverksskifte går den svenskamerikanska läkemedelsjätten, som är en av landets större medieköpare, till OMD.


Pharmacia, med varumärken som bland annat Ipren, köpte förra året medier för 152 miljoner kronor brutto och kontoförlusten innebär ett hårt slag mot Zenith Media.

- Vi har inga planer på att säga upp personal nu, men naturligtvis får vi kapacitet att ta oss an nya, större uppdrag, säger mediebyråns vd Christian Dahlborg.

Den gångna månaden har Zenith även tappat klockföretaget Seiko.

Inom kort slutförs den internationella reklamkoncernen Publicis köp av den amerikanska branschkollegan Bcom3. Zenith ingår i Publicis-nätverket och Sandberg Starcom i Bcom3-nätverket, och det har spekulerats i att förvärvet kan innebära en sammanslagning av de två svenska byråerna. Om tappet av Pharmacia med påföljande överkapacitet kan påskynda en sådan utveckling återstår att se.

- Det är bara spekulationer. Det som kommer att hända är att ett holdingbolag bildas när affären är slutförd, säger Christian Dahlborg.

Och det holdingbolaget kommer både ni och Sandberg att sortera under?

- Det är sannolikt, men bara spekulationer.

Pharmacia avslutar sitt samarbete med Zenith Media den sista juni.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev