Gå direkt till textinnehållet

Youtube visar dubbelt så många pre-rolls

Foto: Flickr

Youtube-användare kommer nu att få se två pre-roll-annonser istället för en.

Youtubes val att börja visa användarna två så kallade pre-roll-annonser i rad istället för en, ses som ännu ett steg i Youtubes ambition att försöka efterlikna online-tv. 

Debbie Weinstein, vd för Youtube video global solutions, säger till Adage att annonserna kan gå både innan och i mitten av ett videoklipp. 

– På Youtube fortsätter vi att innovera och fundera på hur vi kan göra annonsupplvelser så bra som möjligt för våra användare. Samtidigt som vi leverarar värde till våra annonsörer och skapar en plattform som hjälper kreatörer att tjäna pengar, säger hon. 

Syftet med förändringen är att kunna visa mer kommersiella budskap, samtidigt som antalet avbrott minskas då Youtube kan visa fyra annonser under endast två avbrott, istället för under fyra. 

– Användarna gillar dem verkligen. De föredrar att bli avbrutna färre gånger, fortsätter Debbie Weinstein.

Det nya annonsformatet kommer endast att finnas på desktop till att börja med, men ska utvidgas till alla enheter där Youtube finns under nästa år. 

Dock kommer inte annonserna synas i alla videos, utan det beror på en rad faktorer som bland annat inkluderar längden på videon. Tittare kommer dessutom att erbjudas valmöjlighet att avvisa de nya annonserna och istället exponeras för det tidigare annonsformaten. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-22 07.16Uppdaterad 2018-11-22 08.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: