Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Yamaha stuvar om mediemixen och säljer mer

Publicerad: 10 Februari 2009, 14:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Yamaha ville stärka relationen med dem som i slutändan köpte tillverkarens musikinstrument. Efter en omstyrning av medieköpen - från facktidningar till internet - ökade försäljningen av elakustiska gitarrer med över 20 procent.


Som tillverkare av musikinstrument hade Yamaha liten kontakt med slutkonsumenterna. Bolaget nådde branschen och slutkonsumenter med annonsering i fackpress, men det var inte tillräckligt.

- Vi satt fast i att annonsera i facktidningar för redan frälsta människor som kände till våra produkter. Vi ville även nå dem som är musikintresserade men inte läser de här tidningarna, säger Mats Udd, chef för musikinstrument på Yamaha Scandinavia.

Yamaha ville också stärka relationen med slutkunderna. Det skulle i sin tur bidra till ökad försäljning och en möjlighet att få in synpunkter och frågor som kan bidra till bolagets utveckling. Till sin hjälp anlitade musikjätten reklambyrån Frank & Earnest, mediebyrån Mindshare och pr-byrån Sund Kommunikation.

- Byråerna arbetade tätt ihop i projektet, något vi förstod var lite ovanligt. Budgeten låg någonstans mellan 2 och 2,5 miljoner kronor, säger Mats Udd.

Efter en inledande undersökning stod det klart att målgruppen samlar in mycket information innan de slår till och köper ett instrument. Yamaha beslutade sig för att försöka var med i den processen och tog fram rådgivningskonceptet Yamaha Sound Advice för Sverige, Norge och Danmark på nätet. Där kunde instrumenttillverkaren lyfta fram sin kunskap och visa att man bryr sig om kunderna.

- Möjligheten att kunna ställa frågor till oss på nätet var konceptet, men vi ville också visa vårt sortiment, säger Mats Udd.

Yamaha Sound Advice för gitarrer. Nätsatsningen gjordes i tre omgångar under andra halvåret ifjol. För att dra trafik startades en tävling om vem som gjorde bästa ljudloggan för Yamaha. 400 personer skickade in förslag.

Yamaha Sound Advice marknadsfördes med banners och sökordsmarknadsföring. Sajten fick in totalt 350 frågor på webben. Bolaget gjorde också en Myspace-sajt, som fick omkring 1000 vänner. En frågeomgång på Yamaha-sajten gällde elakustiska gitarrer. Försäljningen av dessa gitarrer ökade med 21 procent under juli-november ifjol.

- Vi var nöjda med satsningen. Nu har vi ju sajten Yamaha Sound Advice, så vi kommer säkert att använda den för kommande kampanjer, säger Mats Udd.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.