Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

WPP vill stoppa Tempus-affär

Publicerad: 3 Oktober 2001, 07:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

WPP, koncernen som mediebyråerna Mindshare och Media Edge ingår i, gör sitt bästa för att slippa fullfölja köpet av CIAs moderbolag Tempus Group.


Orsaken är att förutsättningarna på annonsmarknaden enligt WPP förändrats i

grunden efter terrordåden i USA. I normalfall skulle WPPs bud på Tempus vara

bindande, eftersom fler än 90 procent av aktieägarna har accepterat budet. Men

WPP hänvisar till en klausul om "materiell förändring" som enligt koncernen är

tillämpbar efter händelserna i USA. Enligt Financial Times har dock

argumentation utifrån klausulen sällan varit framgångsrik förr, vilket pekar på

att WPP kan få svårt att stoppa affären.

- Det är svårt att säga hur det blir, men det skulle förvåna mig om WPP drar

sig ur, säger Media Edges Sverige-vd Nike Carlstoft.

Enligt henne har EUs konkurrensmyndigheter större betydelse för utgången av

affären.

- Vi får vänta till 26 oktober då EU gett besked om de godkänner en affär av

den här storleken, säger hon.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.