Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

WPP-byråer under press

Publicerad: 6 maj 2009, 04:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

WPP ska yxa bort ytterligare 3.600 anställda i världen. De svenska byråer som Dagensmedia.se talat med säger att man slipper nedskärningar - men att huvudkontoret synar varje krona.


WPP:s intäkter (exklusive valutavariationer och förvärv) gick ned med 5,8 procent under det första kvartalet i år. Samtidigt sänkte Morgan Stanley och Standard & Poor utsikterna för reklamjätten, som räknar med ytterligare intäktsfall under året.

WPP har redan skurit i personalstyrkan globalt, och sammanlagt 3.600 har fått lämna koncernen, enligt amerikanska medier. Nu ska det antalet fördubblas, då ytterligare 3.600 måste gå.

Dagensmedia.se har talat med flera svenska WPP-chefer. Ingen av dem säger att de behöver säga upp personal. Samtidigt vänder koncernen på varje krona.

Burson Marstellers vd Petra von Rohr säger att byrån inte planerar att säga upp folk, men inte heller anställa.

- Vi har i dagsläget en ganska bra mix av erfarenheter och kompetenser. Sedan har vi tillgång till expertis i nätverket som vi kan använda oss av. Det är en styrka i dessa tider, säger hon.

Greys vd Sten Andersen:

- Vi sparar på alla kostnader som är onödiga, som till exempel utlandsresor. Om man inte håller budget så måste man agera. Jag hoppas att vi kan hålla vår budget i år, säger han.

Björn Jutendahl, vd på WPP-byrån Mindshare i Sverige säger att hans bolag påverkas av hur resten av koncernen går.

- Men är man ett företag som levererar det man lovat får man vara i fred. Den globala konjunkturen sätter sina spår men Mindshare i Sverige följer sin plan hittills i år, och målen är högre i år 2009 än 2008, både intäktsmässigt och lönsamhetsmässigt, säger han.

Mindshare har inga planer på neddragningar, enligt Björn Jutendahl:

- Som det ser ut nu är det inte aktuellt med några neddragningar. Vi kan naturligtvis inte utesluta det och om intäkterna sjunker måste vi anpassa våra kostnader från det. Men ingenting tyder på det nu.

Inte heller Mediaedge CIA berörs av besparingarna, säger vd:n Daniel Collin.

- Det är stort fokus på kostnadskontroll och de följer upp så att man har ordning på räkenskaperna. Men om man har det är det ingen skillnad nu jämfört med tidigare år.

Bo Albertsson utsågs nyligen till Norden-chef för Hill & Knowlton. Han säger att det "just nu" ser ut som om bolagen håller sina budgetar - och därmed slipper neddragningar.

- Men vi har också förväntat oss en platt marknad och vår budget är anpassad till läget. Vi planerar för tillfället inte att reducera personalstyrkan, säger han.

Dagensmedia.se har sökt Ogilvys vd Carola Määttä.

Martin Schori

Meike Büscher

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.