Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Wisely: Show your scent

Publicerad: 13 Maj 2008, 06:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Fullservicebyrån för internet, Wisely, arbetar utifrån reklamidén Show your scent, där parfymen inte bara luktar gott utan också lämnar färgmarkeringar där den appliceras.


De fyra färgerna rött, vitt, svart och blått motsvarar orden love, hate, free och wild. Genom att kombinera färgerna blir parfymen ett statement och en förlängning av den egna personligheten.

- Ingen vet vilken parfym du använder och ändå spenderar du mycket energi när du väljer parfym men genom att visualisera doften Oktan kan vi spela på människans vilja att visa upp och dela med sig av sitt sinnestillstånd, sitt humör och sina känslor, säger Kenneth Danielsson, vd på Wisely.

På Oktans sajt syns ingen branding, utan den består enbart av Oktans färger indelade i fyra stora fält. När muspekaren rör sig över fälten syns en förklaring av färgerna och beroende på hur de kombineras flashar olika statements fram som ska hjälpa användaren att hitta sin egen unika färgkombination. Till exempel kan en kombination av vitt och rött, alltså Free Love generera Min kärlek gör mig fri.

Lanseringskampanjen sker med hjälp av band på uppgång som har stor trovärdighet i målgruppen, till exempel La Puma, Go Drowsey och Blindside. Annonser på bandens My Space-sidor tillsammans med samplingspersonal på stan ska skapa buzz om Oktan. Samarbetet med banden ska vara igång långt innan sommarfestivalerna drar igång så att festivalerna och några initierade kan driva nästa steg i intresset av Oktan.

Begär skapas genom att Oktan bara säljs genom "invitation only", och där den som vill ha en inbjudan får anmäla sig som vän till Oktan på Oktans hemsida eller hos de allierade banden på My Space. Registrering aktiverar ett sms-utskick som gör det möjligt att handla Oktan hos återförsäljarna som är strikt begränsade för att skapa vill-ha-begär.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.