Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Wipeout lyfter Voltaren

Publicerad: 13 maj 2009, 08:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Försäljning av muskel- och värkmedicin Voltaren har ökat med 31,6 procent i april i år jämfört med samma period förra året. "Tillväxten står till viss del i samband med sponsringen av Wipeout", säger Magnus Tegström, Sverigechef för receptfritt på Novartis.


Samtidigt växte marknaden totalt i april med 2,8 procent i kategori smärtstillande tabletter.

- Vi är väldigt nöjda att det gick så bra i april. Vår försäljning ökade och vi tog marknadsandelar, säger Magnus Tegström.

Novartis muskel- och värkmedicin Voltaren sponsrar Kanal 5:s Wipeout sedan mars i år. I programmen Wipeout tävlar kända och okända kandidater på en hinderbana och ett stående inslag är att de ramlar och slår sig.

- Tillväxten står till viss del i samband med sponsring av Wipeout. Vi nådde vår målgrupp genom sponsringen och vi är jättenöjda med det, säger Magnus Tegström.

Det är dock svårt att säga hur mycket sponsringen hjälpt till, säger han:

- Vi har många andra aktiviteter och jobbar kontinuerlig med medieinvesteringar. Wipeout har varit en viktig del av det.

I genomsnitt hade Wipeouts tio avsnitt 773.000 tittande. Ratningen i målgruppen från 15 till 45 år var 11 procent.

Meike Büscher

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.