Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Wildell hjälper Daloon utmana Dafgårds

Publicerad: 7 Juni 2002, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

I höst startar reklamkampanjen för danska Daloon som i ett första skede lägger fem miljoner kronor på tv-reklam i hopp om att utmana etablerade jättar inom fryst färdigmat.


- Daloon vill ta marknadsandelar från alla märken som vänder sig till männibskor som vill ha ny och spännande mat. Daloon ska bli ett varumärke som förknippas med etnisk mat, så det blir inga pannbiffar. Alla varumärken som säljer djupfryst utländsk mat som Dafgårds och Findus, men även snabbmatskedjor som säljer exempelvis asiatisk mat är konkurrenter, säger Lena Risberg, projektledare och kundansvarig på Wildell Ingegrerad Kommunikation.

Daloon startade i Danmark för 30 år sedan och köpte för cirka ett år sedan upp svenska konkurrenten och vårrullsspecialisten Lecora. Målet var att på ett enkelt sätt etablera sig på svenska marknaden och när varumärket Daloon lanseras i höst är det Lecoras produkter som får nya förpackningar och namn.

Daloon engagerade reklambyrån Scan Ad i Danmark och genom nätverket Brand Nordic fick Wildell uppdraget i Sverige.

I höst startar de första publika kampanjerna som i första hand ska synas i form av tv-reklam och butiksaktiviteter. Någon annonsering är inte att vänta i ett första skede, enligt Lena Risberg.

- Butikskampanjerna blir mycket viktiga. Det är avgörande att vi får de stora dagligvarukedjorna att lyfta fram Daloons produkter i butiken, då frysta produkter är svåra att exponera, säger Lena Risberg.

Daloon planerar att lämna sin urspungliga kinesiska inriktning i samband med lanseringen i Sverige. Tanken är att även rymma mat från andra länder i sin produktflora.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.