Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Widlund: "Egen agenda nyckel till framgång"

Publicerad: 25 Juni 2002, 13:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Patrik Widlund, idag vd på LRF Media som handplockats till posten som ny vd på Ica Förlaget, har fått uppdraget att skapa en bättre ekonomi på förlaget. Hur det ska gå till vet han dock inte idag - mer än att han inte tänker snegla på några konkurrenter.


- Jag får först avsluta jobbet på LRF Media. Sedan får vi se vad som behöver göras. Det är något jag måste diskutera med övrig personal och ledning. Jag har inget 100-punktsprogram klart idag, säger han.

Ica Förlaget är en av LRF Medias närmaste konkurrenter. Du måste ha några tankar om förlaget?

- Nej. Det finns ett par tidningar som konkurrerar med LRF Media. Samtidigt är tidningar bara en del av Ica Förlagets verksamheter. Förlaget har både kundtidningar och böcker. Och jag känner inte speciellt dåligt samvete över det. Inom LRF Media handlar det mycket om att bestämma sin egen agenda och inte följa konkurrenterna.

"Bestämma sin egen agenda och inte följa konkurrenterna". Tänker du plantera samma attityd på Ica Förlaget?

- Det är en nyckelfaktor om man ska ha framgång.

Produktionsbolaget Team Jelbe har sålts och nyligen lades Hemma Bäst ner med hänvisning till dålig ekonomi. Det ryktas att tidningen Info också är på fallrepet. Kommentar?

- Inte annat än att det krävs god ekonomi för att få handlingsfrihet och utvecklingskraft.

Varför går du till LRF Medias närmsta konkurrent?

- Det känns som en utmaning och som att förutsättningarna att göra något roligt är stora. Jag har arbetat i tolv år inom LRF Media varav fyra som vd. Marginalnyttan av vad jag kan bidra med avtar inom LRF Media.

Enligt ryktena ska förlaget styckas upp och delar ska säljas av. Det låter inte så roligt?

- Jag kan inte gå på rykten. Jag har fått uppdraget att skapa en annan ekonomi än vad som varit fallet senaste åren. Det är ett fokus som räcker till att börja med.

Leif Zetterberg är vd för LRF och ordförande i LRF Medias styrelse. Han säger att det både är ledsamt och kul att förlora Patrik Widlund till en konkurrent.

- Patrik är en duktig medarbetare som har utvecklat LRF Media till ett fint företag och han får mycket att göra på Ica förlaget. Man behöver alltid bra konkurrens och det finns under hans ledning goda förutsättningar att bygga upp något framgångsrikt, säger han.

Vem som ska efterträda Patrik Widlund på LRF Media är inte klart. Patrik Widlund har sex månaders uppsägning men sannolikt får han gå under hösten.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.