Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Website Index lockar fler - TV4 ansluter

Publicerad: 30 November 2001, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

I kampen om att bli den rådande valutan för internetmätning tar Website Index ytterligare ett jättekliv. Bland annat ansluter sig Ekonomi + Teknik förlag och TV4.


Website Index med Liselotte Kullman, vd för Webbarometern, höll ett välbesökt

seminarium kring sin mätmetod i Stockholm igår. Där presenterades produkten som

utmanar Jupiter MMXI och Nielsen Netratings för potentiella kunder. En rad nya

spelare som valt att använda sig av Website Index aviserades också.

- Torget, E+Ts alla sajter och TV4 är bland de nya. Dessutom ställer sig Spray

och Passagen/SOL bakom analysverktyget Website Index och räckviddsmätningen,

säger Liselotte Kullman.

TV4 har tidigare varit skeptiska och sagt att Website Index är en produkt

anpassad för sajter som har papperstidingar i botten. Varför har de valt att gå

med nu?

- Otto (Sjöberg, vd för TV4 Interaktiv) har varit inne i detta länge. Han är

duktig på alla system och han har varit sansad och värderat de system som

finns. Och valde oss. TV4 går nu i bräschen för broadcastföretagen och för att

få Website Index att fungera från deras perspektiv.

Hur kommenterar du kritiken om att Website Index demografirapportering baserad

på frågeformulär går emot Kias rekommendation att demografiinformation ska vara

panelbaserad?

- Website Index går inte emot Kia eftersom de har rekommenderat något som inte

finns idag. Och vi jobbar aktivt med Kia för att få vår mätning att passa deras

rekommendationer.

Tror du att Kia ändrar sina rekommendationer så att de passar Website Index?

- Kia har redan sanktionerat Redmeasures räckviddsdata. De är öppna i sinnet

kring vad som ska leverera målgruppsdata i framtiden och tittar även på

Webbarometern.

Men tror du att ni kommer att passa Kias rekommendationer inom snar framtid?

- Fler och fler ansluter sig till oss och det vore konstigt om vi om ett halvår

har med oss alla stora användare, och om mediebyråerna och annonsörerna

efterfrågar våra data, och Kia rekommenderar något annat.

Tre mediebyråer har nyligen avtalat med Website Index om att använda

mätmetodiken, Mediabroker, Mindshare och Digital Devotion (före detta Mediacom

Digital).

Lars Björkman, vd för Jupiter MMXi blir överraskad av informationen om Website

Index nya kunder. Framförallt att TV4 ska jobba med Website Index.

- Vi håller inte koll på våra konkurrenters kunder. Men TV4 jobbar med oss

sedan tidigare och de kommer de att göra även i fortsättningen, säger han.

Att gå ut och tala om kunder som ett sätt att etablera sitt varumärke tror Lars

Björkman inte på.

- Även vi har skrivit många kontrakt men vi har inte skrikit så högt. Vi talar

aldrig om våra kunder.

Kan du nämna några av era nya kunder.

- Inte nu. Men kanske i framtiden.

Dagens Media har sökt Otto Sjöberg som är på tjänsteresa.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.