Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Waters Widgren gör tv åt Svenska Spels nya spel Limbo

Publicerad: 25 Januari 2007, 10:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Svenska Spel inleder året med en tung tv-lansering för det nya nummerspel Limbo. Kampanjen startar i tv kvällen 28 januari och måndagen därpå är det tänkt att alla svenskar kunna spela via ombud eller webben.


Kampanjen vilar på två tv-filmer på 45 sekunder. Reklambyrån Waters Widgren, som normalt jobbar med Oddset, fick uppdraget att lansera spelet.

Vinner spelet gör den spelare som gissar på lägst nummer till den dagliga dragningen som presenteras i TV4 varje vardagskväll. På lördagarna sänder TV4 ett större program kring spelets veckofinal på kvällen. I de två reklamfilmerna strövar en kvinnlig respektive manlig karaktär runt i ett köpcentrum och för en monolog kring vilket nummer de ska lägga pengar på utifrån vilka personer de stöter på. Monologen ska samtidigt fungera som en instruktion för hur spelet fungerar.

Produktionen är påkostad och görs med 35-millimieters kamera och ett 70-tal statister. Filmerna spelas in utan ljud och röster. Dessa läggs på i efterhand. Fredrik Heinig är producent, Johan Kling är regissör. Produktionsbolaget Spader Knekt.

Waters Widgren har tagit fram allt från logga till varumärkesinnehåll.

Förutom tv ska kampanjen även gå i print och på internet. Svenska Spel skickar även ut digital dm till alla sina spelkunder.

Varumärkeslöftet är "lägst nummer vinner". Payoff i filmerna är "Hur tänker du?"

Svenska Spel räknar inte med att rekrytera nya spelare via Limbo. Spelet är ett komplementspel snarare än ett huvudspel.

- Vi tror att spelet i första hand lockar nummerspelare men att även de som är analytiskt lagda kan tycka att det är kul eftersom det finns så mycket statistik att tillgå, säger Birgitta Bosell Biström, marknadschef för nummerspel.

På Waters Widgren är Robert Schelin, projektledare, Enis Püpülek, ad, Erika Hellström, orginalare, Kalle Widgren, copy och Pernilla af Klintberg, produktionsledare.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.