Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

VW stoppar "matfilmen" efter tittarstorm

Publicerad: 13 Augusti 2008, 09:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Volkswagen drar efter massiva protester tillbaka DDB Stockholms reklamfilm, där en Passat TDI kör över frukt och tårtor. "Filmen skapade felaktiga associationer. Då finns det ingen anledning att fortsätta visa den", säger Åke Lundberg, marknadschef på VW.


- Vanligtvis demonstreras fyrhjulsdrift med en bil i skogen eller på isiga vägar. Vi drog det ett varv till och då blev det frukt och tårtor och sånt som bilen körde på. Ibland måste man överdriva för att få fram budskapet men i det här fallet blev det fel, säger Åke Lundberg.

Klagomålen på filmen strömmade in både till kundtjänst och på företagets sajt. Äldre tittare förstod inte filmen medan yngre förstod men ogillade den. Istället för att göra kopplingen till en bil, testad på alla underlag, som sloganen lyder, så gjorde de associationer till ökande livsmedelspriser och svält i tredje världen.

- Sedan har vi ju debatten om etanol som görs på mat. Det är känsliga marker det där och det var inte vår mening att trampa in där. Eftersom filmen helt klart ledde till felaktiga associationer valde vi att dra tillbaka den.

Reklamfilmens budskap kommuniceras fortfarande men i en omklippt variant där matinslagen inte finns med.

Vad har du att säga om reklambyrån, DDB Stockholms, jobb?

- Det är lätt att vara efterklok, det är det, men jag nöjer mig med att konstatera att ibland går inte saker och ting som man vill.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.