Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Volvos marknadschef Björn Jutendahl till Mindshare

Publicerad: 11 April 2007, 06:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Den 13 augusti tillträder Björn Jutendahl en nyinrättad tjänst på Mindshare, där han ska arbeta som kundansvarig.


Björn Jutendahl har flera år i rad rankats som årets viktigaste reklamköpare. Nu lämnar han jobbet som nordisk marknadschef på Volvo Personvagnar, där han verkat i tio år, och går till mediebyrån Mindshare.

När tog du det här beslutet?

- Formellt togs beslutet för några veckor sedan. Då hade diskussionerna med Mindshare pågått under ett par månader, innan vi hittade ett upplägg som vi kände oss nöjda med.

Vem tog det första initiativet?

- Det var Mindshare.

Vad kommer det sig att du väljer att lämna Volvo?

- Dels har jag varit marknadschef på Volvo så länge att det är dags att prova på något annat, dels tycker jag att Mindshare som företag är spännande. Jag känner till företaget väl eftersom jag jobbat med dem som kund sedan 2000, och känner många som arbetar där, bland annat alla i ledningen. Sedan tycker jag överlag att media är en intressant bransch där det händer mycket. Jag tror att den står inför stora förändringar.

Har du haft funderingar på att byta sida en längre tid?

- Ja, faktiskt. De senaste två åren har jag känt att det är läge att göra något nytt. Så blir det väl alltid när man har gjort någonting tillräckligt länge.

Vad är det första du ska ta tag i på nya jobbet?

- På kort och medellång sikt tror jag att fokus kommer att ligga på befintliga kunder. Jag vill tydliggöra Mindshares totala erbjudande på ett bättre sätt. Många köper i dag bara delar av de tjänster som finns, och jag tror att både kunderna och Mindshare tjänar på att samarbetet utvecklas. Parallellt med det ska jag förstås se till att kunderna trivs, får valuta för sina pengar och den hjälp de behöver.

Hur kommer du att fördela din tid mellan Stockholm och Göteborg?

- De flesta projekt finns i Stockholm så jag skulle tro att det i alla fall initialt blir tre dagar i veckan i Stockholm och två i Göteborg.

När gör du din sista dag på Volvo?

- Dagen före midsommar. Sedan ska jag vara ledig i sju veckor. Det blir otroligt skönt. Jag minns inte när jag senast hade så lång semester.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.