Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Volontaires nya gäng

Publicerad: 15 Januari 2009, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Samtliga kunder följer med när Publicis Stockholm blir Volontaire. Här är alla nio delägare, som siktar på att vända byrån till vinst och nå en byråintäkt på 10 miljoner.


I december blev det klart att Publicis Stockholm lägger ner och att några medarbetare istället startar nya byrån Volontaire.

Nio delägare äger lika stora andelar: Carl Unger, vd, Patrick Kampmann, cd, Philip Ahlqwist, Andreas Hård af Segerstad, Klaus Hahn, vice vd, Rasmus Nilsson, Sanna Tidbeck, Malin Åkersten Triumf, David Orlic.

Publicis Stockholm har de senaste tre åren gått med förlust. Under 2007 var rörelseförlusten drygt 10 miljoner kronor, med en omsättning på 43 miljoner kronor. Under både 2006 och 2005, var rörelseförlusten ungefär 6 miljoner kronor.

- Det är svårt att ta sig ur en negativ spiral. Men när lågkonjunkturen kom så visste vi att det var rätt läge för Volontaire. Under en högkonjunktur går allt bra för de flesta och då finns ingen anledning att jobba annorlunda, säger Carl Unger, vd på Volontaire.

Han ser en styrka i att alla medarbetare är delägare, vilken ger en flexibel kostnadsbas. Tidigare gick en hel del pengar tillbaka till nätverket. Rätt människor och en produkt som ligger rätt i tiden ska vända det negativa resultatet.

- Det viktigaste i år är inte att göra en stor vinst, utan att ta hand om våra kunder, bygga vårt varumärke och se till att ha en stabil plattform för framtiden.

Volontaire kommer inte att ägas av nätverket Publicis, men samarbetet fortgår genom ett affiliate-avtal som innebär att nätverket inte får rekommendera sina kunder andra reklambyråer i Sverige.

Namnet Volontaire kommer ur en arbetsmetod som Publicis Stockholm utvecklade för cirka tre år sedan och som byrån registrerade som ett varumärke. Metoden bygger på insikten att traditionell push-reklam inte fungerar längre eftersom konsumenternas beteenden har förändrats.

- Volontaire betyder "av egen fri vilja" och vi tror att människor måste komma till budskapen självmant. Då måste företagen tänka annorlunda och inte bara prata, utan lyssna och göra som människor säger, säger Patrick Kampmann, cd på Volontaire.

- Det handlar mycket om rekommendationer, att jag rekommenderar saker till mina vänner, och så får budskapen spridning, fortsätter han.

Volontaires programförklaring1. Företag har inte längre makten över sina varumärken.2. Kommunicera med människor, inte mot målgrupper.3. Det handlar varken om traditionella eller nya medier.4. Ingen längtar efter din nästa reklamkampanj.5. Bra idéer kommer överallt ifrån.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.