Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

VLT växer inom nätannonser

Publicerad: 27 maj 2002, 07:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Tidningskoncernen VLT expanderar inom distribution av internetannonser. Företaget förvärvar Adhostcenter av Telia Infomedia.


VLT-koncernen köper Adhostcenter av Telia Infomedia Partner. Företaget, som driver annonsserversystem, omsatte 13 miljoner kronor 2001. Affären genomförs den första juni och innebär att de sex anställda inlemmas i VLTs dotterbolag Leanback Sweden och internetverksamheten Adx, som distribuerar nätannonser.

Bland Adhosts kunder finns bland andra TV4 och finska Sanomat. Att bolaget säljs förklarar Fred Rosentahl, vd på Telia Infomedia Partner, med den pågående avvecklingen av icke-kärnverksamheter inom Telia.

- Vi tycker att VLT är en utmärkt ny ägare, säger Fred Rosentahl.

Som många andra internetbolag har det varit svårt att nå vinst i Adhost.

- Men bolaget är väldigt nära lönsamhet, säger Fred Rosentahl. Vi räknade med vinst under det fjärde kvartalet i år.

VLTs dotterbolag Leanback Sweden omsatte 15 miljoner kronor i fjol och dubblar i princip sin omsättning efter köpet.

Köpeskillingen är hemlig, men avtalet omfattar en möjlig tilläggsköpeskilling och ett ettårigt vinstdelningsavtal.

Inte heller Leanback Sweden är lönsamt.

- Nej, det har det aldrig varit. Men nu har stunden kommit för att visa positiva kassaflöden under året, säger VLTs koncernchef Lennart Foss.

Lennart Foss motiverar förvärvet med att Adx position stärks och att det innebär en möjlighet att växa.

- Vi tror att det finns en spännande framtid inom det här området och vi vill gärna vara med, säger Lennart Foss.

Henrik Kindwall

red@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev