Nyheter
Vit lansering för Sonyericsson
Publicerad: 23 september 2008, 05:32
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Den 10 oktober ska Sonyericssons Xperia X1 finnas i butik. Ödesmobil har den kallats i media men markandschefen Ola Lilja Molén lyfter hellre fram varumärket Xperia än den enskilda telefonen.
OE
Ola Eriksson
Kampanjmaterial i vitt. Tio månader efter den första presentationen är det dags för lansering av Xperia X1.
-Det var ett helt medvetet val och vi har under tiden släppt mer och mer information som har byggt upp en otrolig hype runt telefonen. Bloggar och media exploderat varje gång ny information kommit ut, säger Ola Lilja Molén.
X1an är den första telefonen under varumärket Xperia. I ekonomipress har telefonen fått namnet ödesmobilen då en flopp anses riskera att fälla hela Sonyericsson.
-Det är en otroligt viktig produkt men X1an är inte avgörande för vår lönsamhet. Viktigare är att sätta det nya varumärket Xperia.
Förutom pr-arbetet, som sköts tillsammans med Jung, är internet den viktigaste marknadsföringskanalen. Sajten whoisjohnny-x.com, byggd av Londonbaserade Dare Digital, är kärnan.
- Nio filmer kommer upp på sajten fram till lanseringen. Filmerna går ut på att Johnny X ska ta reda på vem han är, säger Ola Lilja Molén.
I samband med lanseringen 10 oktober går även en kampanj igång utomhus, i print och online.
-Vi har jobbat mycket med färger i tidigare lanseringar men den här kampanjen går helt i vitt.
Kampanjen är även den framtagen av Dare Digital men anpassad för den svenska marknaden. I Sverige jobbar Sonyericsson med Saatchi & Saatchi. Locomotiv har tagit fram butiksmaterialet och Mediaedge CIA står för medieköpen. Målgruppen för telefonen är både konsumenter och affärsfolk. Jämförelsen med Apples Iphone är svår att undvika och den nyligen presenterade Googlemobilen blir en annan konkurrent.
-Visst attraherar vi till viss del samma målgrupp som Iphone men vi drar mer åt affärshållet. Och Google har vi redan bra samarbete med och flera av deras tjänster är installerade i X1an.
Ola Lilja Molén är svävande på svaret om medieinvesteringarna växer i år jämfört med förra året. 2007 investerade mobiltelefontillverkaren 71 miljoner kronor brutto enligt Sifo reklammätningar.
-Den svenska marknaden kommer inte att bli mindre viktig i år. Samtidigt ser vi att det finns andra sätt än traditionella medieköp, bland annat pr, för att nå ut på marknaden.
Nedan finns en försmak av filmerna. Den första av de nio filmerna finns på whoisjohnny-x.com.