Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vision-chef startar sistaminuten-förmedling

Publicerad: 23 April 2002, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Nedlagda Visions säljchef Sten-Åke Rydén startar en sista-minuten-förmedling av osålt annonsutrymme i tidningar och tidskrifter.


Bolaget heter Media-akuten och ägs av Sten-Åke Rydén och Peter Gillemo, som senast jobbat med medierekryteringsföretaget Payback.

Media-akutens affärsidé bygger på att tjäna pengar på att placera överskottspengar från medieköparna i överskottsutrymme i medier till starkt rabatterat pris. Pengarna ska tjänas på att ta betalt från medierna för varje såld annons och betalt från mediebyråerna utifrån den rabatt som kan förhandlas fram.

Ett exempel: Ett magasin säljer sina helsidor för 40.000 kronor enligt prislistan. Mediebyråerna förväntar sig 40 procent i rabatt och är beredda att betala 24.000 kronor. Men magasinet har osålt utrymme kvar strax innan slutlämning och säljer sidan för 20.000 kronor till Media-akuten som får 20 procent på överrabatten, 800 kronor och dessutom en fast avgift på 2.000 kronor från magasinet.

Sten-Åke Rydén säger sig har fått ett bra gensvar från förlag som Bonnier, Hachette, MTG och IDG samt de mediebyråer han har varit i kontakt med.

- Mediernas annonssäljare jagar in de sista annonssidorna och en vanlig rådgivare får 15-20 samtal varje dag från annonssäljare. Alla tycker det är pest.

Annonssäljarna måste förnedra sig och dra ner byxorna rejält, dessutom krävs fruktansvärt många telefonsamtal innan det kan bli ett avslut. Folk får höra en massa fåniga säljargument, typ 'er annons var så snygg att den passar in i vår snygga tidning'.

Sten-Åke Rydén räknar med att bolaget ska omsätta dryga miljonen under sitt första år.

- Vi börjar försiktigt. Märker vi att konceptet funkar börjar vi sälja på tv, radio och internet också. Då kommer vi också att anställa folk, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.