Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Virus i Apotekets förkylningsreklam

Publicerad: 20 februari 2007, 05:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:11

I morgon drar Apoteket igång steg två i den förkylningskampanj som rullade i höstas. Tv, webb, print och virusmarknadsföring står på schemat i kampanjen som är gjord av reklambyrån Forsman & Bodenfors.


Apoteket ger sig på virusmarknadsföring. En orkester, där instrumenten utgörs av förkylda barn som spelar kända barnvisor, ska spridas via sajter som Youtube.

- Det är första gången vi testar en sådan grej. Webben kommer bli allt viktigare för oss i vår kommunikation. Orkestern är ett kul sätt att visa vilka ljud vi gör när vi smittar andra, säger Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket.

I reklamfilmen får tittarna följa förkylningsvirusets väg från barn till barn på ett dagis. Det är samma film som rullade i höstas och ska nu gå i TV4, TV4 Plus, TV3 och TV6. Navet i kampanjen är dock webben där banners driver trafiken till Apotekets sajt och verktyget Förkylningsakuten, som ger föräldrar råd och tips om deras barn är förkylda.

- Målsättningen är att få fler att upptäcka Barnförkylningsakuten. Vi tror att det är ett bra verktyg som kan vara till hjälp om föräldrarna exempelvis känner sig osäkra på om de behöver åka till läkaren eller inte, säger Maria Hallenborg, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Printannonserna går i tidningar som Vi Föräldrar och Mama. Kampanjen ska rulla i fem veckor.

- Den är i paritet med våra andra kampanjer. Jag kan inte ange vad den kostar, säger Eva Fernvall.

Apotekets mediebyrå är OMD.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.