Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Virginkampanjen inte sexistisk anser varannan

Publicerad: 2 Mars 2001, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Den kritiserade och diskrimineringsanklagade lanseringen av läskedrycken Virgin är inte sexistisk. Det anser hälften av de tillfrågade i en nyligen genomförd undersökning av Mobile Opinion. En fjärdedel av de tillfrågade tyckte dock motsatsen.


Bryggeriföretaget Spendrups lanserade nyligen Virgin med en omdiskuterad

utomhuskampanj. Flaskorna visades på bild tillsammans med meningar som "en

topless oskuld", "en kurvig oskuld" och "en naken oskuld".

Kampanjen framkallade starka känslor och fick kritik i branschpressen. Den

anmäldes också till Näringslivets etiska råd för könsdiskriminering.

Undersökningsföretaget Mobile Opinion har genomfört en undersökning bland 506

personer i åldrarna 15-59 år i Stockholm, Göteborg och Malmö. Frågan som

ställdes var: Tycker du att reklamen för läskedrycken Virgin är

sexistisk/könsdiskriminerande? Undersökningen genomfördes den 23 februari och

319 personer svarade.

* 48 procent svarade: Nej.

* 18 procent svarade: Ja, lite.

* 7 procent svarade: Ja, mycket

* 27 procent hade ingen åsikt.

Uppdelat mellan män och kvinnor visade svaren att en lite större andel av

männen tyckte att kampanjen inte var sexistisk - 50 procent jämfört med 43 för

kvinnorna.

I linje med det, var också andelen kvinnor som ansåg att kampanjen var mycket

sexistisk betydligt större än motsvarande andel bland männen - 11 procent

jämfört med 6 procent.

Samtidigt var det större andel kvinnor som inte hade någon åsikt alls, 30

procent jämfört med 26 procent för männen.

Virginkampanjen har slutat att gå på utomhustavlor, men fortsätter på helsidor

i en rad magasin.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.