Vinst för LRF Media

Efter de förlusttyngda åren kan LRF Media kan återigen redovisa vinst.

I början av 2016 kunde Dagens Media berätta att då förlusttyngda LRF Media planerade att sälja alla sina magasin. Nio av dem såldes senare till Bonnier, fem titlar såldes till Svenska Media.

LRF Media har sedan dess förbättrat resultatet markant och 2018 blir ytterligare ett vinstår för mediebolaget, med ett resultat före skatt på 21,6 miljoner kronor, vilket är i nivå med föregående års resultat.

Även omsättningen ligger i nivå med 2017 och landar för 2018 på 289 miljoner kronor.

Enligt ett pressmeddelande är det främst kringaffärerna, så som Ehandel.se och startupen Skira, och koncernens ”nytänkande” med plattformar som Agfo och Land Shopping, som ligger bakom det positiva resultatet.

– Det är ingen hemlighet att hela mediebranschen har en svag annonsutveckling, men vi har lyckats kompensera fallet i printaffären med kostnadseffektiviseringar och nya affärer, säger LRF Medias finanschef Pontus Haraldsson i pressmeddelandet.

LRF Media ger ut titlar som ATL och Land Lantbruk.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2019-03-13 12.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: