Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vinnarna i Guldägget 2001

Publicerad: 11 April 2002, 20:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Så var årets stora reklamtävling avgjord. I Guldägget, arrangerad av Sveriges Reklamförbund, delades totalt tio guldägg och 32 silverägg i nio kategorier ut. Här har du vinnarna av guldäggen och stipendierna.


Annonsering Dagspress

Bidragsnamn: Yoggi. Nu mer bär!

Uppdragsgivare: Yoggi

Uppdragsgivarens ansvarige: Mirjam Bauhr, Lena Hedin

Byrå/Konsult: Lowe Brindfors

Annonsering Tidskrift

Bidragsnamn: The Africa Campaign (serie)

Uppdragsgivare: Diesel S.p.a

Uppdragsgivarens ansvarige: Maurizio Marchiori, Stefano Caputo

Byrå/Konsult: Paradiset DDB

Direktkommunikation

Bidragsnamn: Tavelduk till konstnär (serie)

Uppdragsgivare: Frälsningsarmén

Uppdragsgivarens ansvarige: Jan Kempe

Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors

Grafisk design och förpackning

Bidragsnamn: Yoggi Yalla

Uppdragsgivare: Yoggi

Uppdragsgivarens ansvarige: Mirjam Bauhr, Maria Billow

Byrå/Konsult: Lowe Brindfors

Integrerad reklam

Bidragsnamn: GP was here

Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten

Uppdragsgivarens ansvarige: Liisa Skog, Katrina Rosengren

Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors

Internetreklam

Bidragsnamn: Get some real

Uppdragsgivare: Darling magazine

Uppdragsgivarens ansvarige: Marie Birde

Interaktiv byrå: Moonwalk Sthlm

Radioreklam

Bidragsnamn: Djuice (serie)

Uppdragsgivare: Zalto Communications Sverige

Uppdragsgivarens ansvarige: Åsa Elmcrona

Byrå/Konsult: Svensson

Reklamfilm

Bidragsnamn: ICA julkampanj (serie)

Uppdragsgivare: ICA

Uppdragsgivarens ansvarige: Ru Puide-Pettersson

Byrå/Konsult: King

Produktionsbolag: Tre Vänner

Reklamfilm

Bidragsnamn: Nice & Tidy

Uppdragsgivare: IKEA Svenska Försäljnings AB

Uppdragsgivarens ansvarige: Nils Larsson, Håkan Sandman, Jessica Karlsson

Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors

Produktionsbolag: Anders Skog Films

Utomhusreklam

Bidragsnamn: GP håller koll (serie)

Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten

Uppdragsgivarens ansvarige: Ing-Marie Persmo

Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors

Bengt Hanser-stipendiet

Reklamförbundets verksamhet syftar till att hävda marknadskommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle samt verka för att höja marknadskommunikationens kvalitet och förnya dess uttrycksmedel.

Stipendiet tilldelas Handelsminister Leif Pagrotsky

Guldäggsplaketten

I de fall Guldäggets huvudjury anser att: något bidrag, kampanj, ny kommunikationsform, någon byrå, företag eller någon person på ett särskilt förtjänstfullt sätt under året levt upp till syftet med tävlingen kan huvudjuryn dela ut Guldäggsplaketten (juryns specialpris).

Plaketten tilldelas Pharmacia för IPREN-mannen.

Platinaägget

Guldäggstävlingen belönar köpare av bra reklam. För att även uppmärksamma dem som producerat den belönade reklamen så instiftades platinaägget 1975

Välkommen i Platinaakademien: Lars "Fille" Hansson!

Guldskrift

För att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk reklam, har Dagens Nyheter, Göteborgs Posten och Sydsvenska Dagbladet instiftat ett årligen återkommande pris för bästa reklamtext.

Vinnare är copywriters Totte Stubb & Stefan Pagréus för annonsen "En död konstnär är en bra konstnär"

Kycklingstipendiet 2001

För att uppmuntra nya, begåvade kreatörer har vi inrättat Kycklingstipendiet. Tre stipendiater får 20.000 kronor vardera.

Vinnare: Angela Tillman Sperandio och Samira Bouabana, Björn Persson, Joakim Blondell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.