Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 11 April 2002, 20:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16
Så var årets stora reklamtävling avgjord. I Guldägget, arrangerad av Sveriges Reklamförbund, delades totalt tio guldägg och 32 silverägg i nio kategorier ut. Här har du vinnarna av guldäggen och stipendierna.
Annonsering Dagspress
Bidragsnamn: Yoggi. Nu mer bär!
Uppdragsgivare: Yoggi
Uppdragsgivarens ansvarige: Mirjam Bauhr, Lena Hedin
Byrå/Konsult: Lowe Brindfors
Annonsering Tidskrift
Bidragsnamn: The Africa Campaign (serie)
Uppdragsgivare: Diesel S.p.a
Uppdragsgivarens ansvarige: Maurizio Marchiori, Stefano Caputo
Byrå/Konsult: Paradiset DDB
Direktkommunikation
Bidragsnamn: Tavelduk till konstnär (serie)
Uppdragsgivare: Frälsningsarmén
Uppdragsgivarens ansvarige: Jan Kempe
Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors
Grafisk design och förpackning
Bidragsnamn: Yoggi Yalla
Uppdragsgivare: Yoggi
Uppdragsgivarens ansvarige: Mirjam Bauhr, Maria Billow
Byrå/Konsult: Lowe Brindfors
Integrerad reklam
Bidragsnamn: GP was here
Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten
Uppdragsgivarens ansvarige: Liisa Skog, Katrina Rosengren
Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors
Internetreklam
Bidragsnamn: Get some real
Uppdragsgivare: Darling magazine
Uppdragsgivarens ansvarige: Marie Birde
Interaktiv byrå: Moonwalk Sthlm
Radioreklam
Bidragsnamn: Djuice (serie)
Uppdragsgivare: Zalto Communications Sverige
Uppdragsgivarens ansvarige: Åsa Elmcrona
Byrå/Konsult: Svensson
Reklamfilm
Bidragsnamn: ICA julkampanj (serie)
Uppdragsgivare: ICA
Uppdragsgivarens ansvarige: Ru Puide-Pettersson
Byrå/Konsult: King
Produktionsbolag: Tre Vänner
Reklamfilm
Bidragsnamn: Nice & Tidy
Uppdragsgivare: IKEA Svenska Försäljnings AB
Uppdragsgivarens ansvarige: Nils Larsson, Håkan Sandman, Jessica Karlsson
Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors
Produktionsbolag: Anders Skog Films
Utomhusreklam
Bidragsnamn: GP håller koll (serie)
Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten
Uppdragsgivarens ansvarige: Ing-Marie Persmo
Byrå/Konsult: Forsman & Bodenfors
Bengt Hanser-stipendiet
Reklamförbundets verksamhet syftar till att hävda marknadskommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle samt verka för att höja marknadskommunikationens kvalitet och förnya dess uttrycksmedel.
Stipendiet tilldelas Handelsminister Leif Pagrotsky
Guldäggsplaketten
I de fall Guldäggets huvudjury anser att: något bidrag, kampanj, ny kommunikationsform, någon byrå, företag eller någon person på ett särskilt förtjänstfullt sätt under året levt upp till syftet med tävlingen kan huvudjuryn dela ut Guldäggsplaketten (juryns specialpris).
Plaketten tilldelas Pharmacia för IPREN-mannen.
Platinaägget
Guldäggstävlingen belönar köpare av bra reklam. För att även uppmärksamma dem som producerat den belönade reklamen så instiftades platinaägget 1975
Välkommen i Platinaakademien: Lars "Fille" Hansson!
Guldskrift
För att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk reklam, har Dagens Nyheter, Göteborgs Posten och Sydsvenska Dagbladet instiftat ett årligen återkommande pris för bästa reklamtext.
Vinnare är copywriters Totte Stubb & Stefan Pagréus för annonsen "En död konstnär är en bra konstnär"
Kycklingstipendiet 2001
För att uppmuntra nya, begåvade kreatörer har vi inrättat Kycklingstipendiet. Tre stipendiater får 20.000 kronor vardera.
Vinnare: Angela Tillman Sperandio och Samira Bouabana, Björn Persson, Joakim Blondell