Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ving stoppade annonser efter flygkraschen

Publicerad: 21 Augusti 2008, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Researrangören Vings kampanjstart sammanföll olyckligt med gårdagens tragiska flygkatastrof i Madrid. "Bannern var inte lämplig, så vi drog tillbaka den", säger Claes Pellvik, marknadschef Ving.


I går 14:23, lokal tid, var katastrofen på flygplatsen Barajas, i Spaniens huvudstad Madrid, ett faktum. 153 personer omkom när planet kanade av startbanan och sedan fattade eld.

I går var även den första dagen för Vings kampanj för det nya hotellkonceptet Sunprime. Hotellen finns på Gran Canaria, som även var olycksplanets planerade destination.

- När kraschen inträffade förde vi en dialog med Aftonbladet. Vi beslutade oss för att ta bort vår banner på Aftonbladets startsidan, säger Claes Pellvik, och fortsätter:

- Den låg i anslutning till rapporteringen om olyckan och det var inte lämpligt att ha den kvar, så den tog vi bort i gott samarbete med Aftonbladet.

Från och med i dag fortsätter dock kampanjen som planerat.

- Nu när nyhetsrapporteringen fokuserar på andra händelser fortsätter vi med kampanjen.

Claes Pellvik tror inte att flygkatastrofen kommer att påverka hur kampanjen tas emot.

- Vår kampanj fokuserar på vårt hotellkoncept. Den handlar om hotellen, och inte själva flygandet.

Kampanjen är gjord av Vings reklambyrå Forsman & Bodenfors och går print i Citypaketet och SvD samt i populärpress såsom Residence, Sköna Hem, Femina och M Magasin. Banners finns på bland annat Aftonbladet.se, Msn och Icakuriren.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.