Nyheter
Ving slaktar grisfesten i senaste kampanjen
Publicerad: 4 september 2007, 03:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:00
Idag rullar reseföretaget Ving ut kampanjen Adjö Grisfest som förändra resenärernas attityd till Kanarieöarna som resmål. "Bilden av Kanarieöarna är fortfarande den som målades upp i Sällskapsresan för 30 år sedan. Det är dags att göra upp med det förflutna", säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
HW
Henrik Widell
- Det är ganska exakt ett år sedan som vi plockade bort grisfesten nu. Resenärerna idag är mer intresserade av hög hotell- och restaurangstandard än att sitta i grupp och äta helstekt spädgris, säger Claes Pellvik.
Grundbulten i kampanjen som ska gå i print, tv och på internet är Vings mest exklusiva designhotell på Kanarieöarna. Hotellen är fotograferade av Åke E:son Lindman som är specialiserad på arkitekturfotografering.
- Även om bilden av Kanarieöarna inte har förändrats i folks medvetande så har resmålet som sådant gjort det. Därför väljer vi att lyfta fram våra exklusiva hotell i kampanjen.
Kampanjen ska gå tre veckor i morgonpress i storstad men också i mindre orter som Ving flyger ifrån. På nätet annonserar Ving på speciellt utvalda sajter med Aftonböladet.se som den stora räckviddssajten. I tv ska Ving synas på på TV3 och Kanal5. All annonsering syftar till att leda konsumenterna till Vings kampanjsajt.
Vilken målgrupp riktar sig "nya" Kanarieöarna till?
- Kanarieöarna har många återkommande resenärer men syftet med kampanjen är attrahera också nya målgrupper. Vi fokuserar främst på par 30-35 och 50 plus. En bredare målgrupp är alla resenärer som reser utan barn.
Vilka destinationer konkurrerar Kanarieöarna med idag?
- Kanarieöarna är det största resemålet under vinterhalvåret men Thailand och Egypten har seglat upp som konkurrenter.